دسته‌بندی وبلاگ
جستجو در وبلاگ

رول حرارتی چیست و چه کاربردی دارد؟

نوشته شده در تاریخ4 سال پیش 555
دوست داشتن0

پرینترها انواع مختلفی دارند و هر کدام برای کاری مناسب هستند. یکی از پرینترهای پرکاربرد در زمان حال پرینترهای حرارتی است. به این پرینترهای حرارتی، فیش پرینتر هم می‌گویند. این پرینترها نسبت به دیگر پرینترها مزیت‌هایی دارند که باعث وجه تمایز آن‌ها می‌شود، این مزیت‌ها را در ادامه بیان می‌کنیم. هر پرینتر دارای قطعه‌ها و وسایل مخصوصی است، به طور مثال کارتریج تونر یکی از وسایل ضروری پرینترهای لیزری محسوب می‌شود. در پرینترهای حرارتی هم، رول حرارتی یا همان کاغذ حرارتی مهم است. در این مقاله قصد داریم کمی درباره پرینترهای حرارتی صحبت کنیم و بگوییم رول حرارتی چیست و چه کاربردهایی دارد.

roll

این نوع پرینترها چند سالی است که تولید شده و در بازار عرضه می‌شوند. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری نسبت به این پرینترها داشته باشید در ادامه همراه ما باشید.

پرینترهای حرارتی چیست و چگونه کار می‌کند؟

این پرینتر از طریق موم آب شده، برچسب‌هایی را چاپ می‌کنند. پرینترهای حرارتی برای چاپ تصاویری که محو نمی‌شوند معروف هستند. نوارهای این پرینتر از جنس نایلون و پلی‌استر ساخته شده‌اند. گاهی این موم از جنس رزین است، این ماده از نوارهای جامدی که بسیار نازک هستند گرفته می‌شوند. این نوارها به وسیله پرینتر جوهر را روی کاغذ یا برچسب موردنظر می‌کشد. از این نوع پرینترها بیشتر در فروشگاه‎ها و صندوق‌های فروشگاهی استفاده می‌شود.

Printhead یا همان هِد پرینت بخش اصلی پرینتر حرارتی را تشکیل می‌دهد. این قطعه متشکل از سوزن‌های ریز حرارتی است که هر کدام یک پیکسل را به تصویر می‌کشند. تراکم این سوزن‌ها در پرینترهای مختلف متفاوت و از 203 تا 300 نقطه در هر اینچ هستند، همچنین این بخش عرض هرگونه نوار را مشخص می‌کند. ریزپردازنده‌های داخل پرینترهای حرارتی کنترل امور را بدست دارند، آن‌ها تعیین می‌کنند که کدام سوزن برای یک تصویر فعال شود. در واقع این پردازنده‌های کوچک به سوزن‌ها فرمان می‌دهند تا به سرعت سرد و گرم شوند. با گرم شدن آن‌ها جوهر از طریق سوزن روی برچسب یا کاغذ حرارتی می‌ریزد.

printhead

جوهر پرینترهای حرارتی از چه نوع ماده‌ای ساخته شده است؟

همانطور که در بالا اشاره شد ماده این پرینتر در دو نوع موم یا رزین ساخته می‌شود. حال تفاوت آن‌ها در چیست؟ باید بگوییم که تفاوت این دو ماده با چشم قابل تشخیص نیست. برای انتخاب این ماده باید به کاربردی که از پرینتر دارید توجه کنید. دقت داشته باشید که جوهرهای پرینترهای حرارتی به طور یکسان ساخته نمی‌شوند. هر کدام از این مواد کارآیی خاص و ویژگی‌های متفاوتی دارند. در نتیجه نمی‌توان یکی را به جای دیگری استفاده کرد، گاهی می‌توان آن‌ها را با هم ترکیب کرده و از جوهر مومی رزین استفاده کنید. در زیر به برخی از کاربردهای این دو ماده اشاره کردیم.

موم: از این ماده برای چاپ روی برچسب‌های کاغذی می‌توان استفاده کرد. تصاویر چاپ شده با موم تا سال‌ها ماندگار خواهند بود. البته در نگهداری از کاغذهای چاپی با موم باید بسیار دقت داشته باشید، زیرا مواد شیمیایی و نفتی با موم قابل ترکیب هستند و آن را ذوب می‌کنند و در نتیجه باعث محو شدن تصاویر می‌شوند. برچسب‎های کاغذی چاپ شده با موم را باید در مکان خشک نگهداری کنید.

رزین: این ماده بسیار غلیظ است و برای همین از آن برای چاپ روی کاغذ نمی‌توان استفاده کرد. از این جوهر برای چاپ تصاویر روی برچسب‌های لاستیکی و پلی‌استری می‌توانید استفاده کنید، تصاویر چاپ شده روی این برچسب‌ها با رزین بسیار بادوام هستند. اگر رزین با مواد پلاستیکی ترکیب شود، بسیار مقاوم است و در سخت‌ترین شرایط نیز کوچک‌ترین آسیبی نمی‌بیند. در نتیجه تصاویر چاپ شده با رزین روی برچسب‌های پلاستیکی اگر در معرض نور خورشید قرار گیرند محو نمی‌شوند. همچنین می‌توانید آن‌ها را در آب فرو ببرید بدون اینکه آن‌ها آسیبی ببیند. این برچسب‌ها در برابر مواد شیمیایی و نفتی نیز مقاوم هستند.

ترکیب جوهر مومی با رزین: همانطور که در بالا گفتیم در برخی موارد می‌توانید این دو ماده را با هم ترکیب کنید. اگر می‌خواهید تصویری را روی برچسب‌هایی با پوشش کاغذ چاپ کنید می‌توانید از ترکیب موم و رزین استفاده کنید. تصویر چاپ شده از این طریق بسیار شفاف بوده و نسبت به موم خالص، دوام بیشتری دارد. البته از برچسب‌ها در برابر رطوبت باید محافظت شود.

رول و کاغذ حرارتی چیست؟

حال که درباره پرینتر حرارتی، انواع جوهرها و نوع کار آن آگاه شدید، وقت آن است که درباره رول و کاغذ حرارتی بدانید، زیرا در این نوع پرینترها بسیار با آن‎ها سر و کار خواهید داشت.

همانطور که گفتیم از این نوع پرینترها در فروشگاه‌ها استفاده می‌شود. کاغذ مورد استفاده در این پرینترها حرارتی هستند. مواد تشکیل‌دهنده این نوع کاغذها نسبت به کاغذهای معمولی متفاوت هستند. این مواد با حرارتی که از هِد پرینتر ساتع می‌شود، فعل و انفعال‌های شیمیایی انجام می‌دهند و نتیجه آن چاپ متن و تصاویر روی آن‌هاست. در واقع این کاغذها زمانی که مقابل حرارت قرار می‌گیرند، دچار واکنش می‌شوند و در نهایت تغییر رنگ می‌دهند.

roll 1

با ترکیبی از مواد شیمیایی مثل رنگ و اسید، سطح این کاغذها پوشیده شده و در اثر حرارت واکنش نشان می‌دهند و در نتیجه اثری رنگی خلق می‌شود. البته این اثر رنگی معمولا به رنگ سیاه است و گاهی می‌توان اثری با رنگ قرمز و آبی چاپ کرد. چاپ رنگی روی این نوع کاغذها به موادی که سطح کاغذها با آن‌ها پوشیده شده بستگی دارد. اگر از موم برای چاپ استفاده کنید، باید از کاغذهای چاپ شده دربرابر اشعه UV، روغن، آب، نفت و مواد چرب محافظت شود. این شرایط باعث محو شدن نوشته‌ها یا تصاویر روی کاغذ می‌شود.

رول‌های حرارتی برای دستگاه‌های مختلف با عرضهای گوناگون تولید می‌شوند. اگر می‌خواهید رول حرارتی خریداری کنید باید به عرض، قطر بیرونی و درونی آن توجه داشته باشید. اندازه اصلی رول‌های حرارتی با این سه مورد معرفی می‌شوند. هر رول حرارتی دارای طول مشخصی است که زمان خرید باید آن را تعیین کنید.

ساختار رول‌های حرارتی را بشناسید

رول‌ حرارتی از بخش‌های مختلفی تشکیل شده‌اند. وجود برخی از این ویژگی‌ها برای رول‌های حرارتی الزامی و برخی دیگر اختیاری است. در زیر درباره بخش‌های مختلف رول حرارتی از بالایی‌ترین بخش توضیح می‌دهیم.

- بالاترین لایه مربوط به پوشش کاغذ است. این لایه از کاغذ چاپ شده در برابر شرایط محیطی و آسیب‌های احتمالی مثل سایش، آب، مواد شیمیایی و رطوب محافظت می‌کند.

- دومین لایه، پوشش حرارتی کاغذ است. این لایه از ترکیب مواد اصلی مثل رنگ تشکیل شده و گرما به این لایه وارد می‌شود. با ایجاد واکنش‌های شیمیایی در این لایه تصاویر و متن‌های روی کاغذ چاپ می‌شود.

- لایه بعدی، که به نام زیر لایه شناخته می‌شود یکی از بخش‌های الزامی برای کاغذ است. وجود این لایه باعث بالا رفتن رزولوشن و کیفیت تصاویر می‌شود. این لایه از انتقال حرارت به کاغذ و سوختن آن جلوگیری می‌کند.

- یکی دیگر از بخش‌های رول‌های حرارتی کاغذ پایه است که در ضخامت‌های مختلفی تولید می‌شود. این بخش ویژگی‌های خاص مثل ضخامت، مقاومت در برابر پارگی و کشش و وزن اضافی را به کاغذهای حرارتی می‌بخشد.

- آخرین بخش یک رول حرارتی، پوشش پایینی آن است. این پوشش رول حرارتی را در برابر مواد گوناگون شیمیایی مثل روغن، الکل و ... محافظت می‌کند. یکی دیگر از وظایف این بخش این است که از پیچ خوردگی رول جلوگیری کند.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم