دسته‌بندی وبلاگ
جستجو در وبلاگ

شارژ کارتریج چیست؟ نکات مهمی درباره ی نگهداری آن

نوشته شده در تاریخ4 سال پیش 374
دوست داشتن0

کسانی که با پرینتر سر و کار دارند، به احتمال زیاد با تجهیزات و وسایل آن آشنا هستند. البته ممکن است نسبت به تجهیزات آن آشنا نباشید یا به تازگی‌ها مشغول کار با پرینتر شده باشید. در هر صورت نیاز است نسبت به پرینتر و وسایل تشکیل دهنده آن آگاه باشید. این آگهی در مواقع اضطراری یا زمانی که پرینتر دچار مشکل شد، به کمک شما می‌آید.

باید بدانید که پرینتر از قطعه‌هایی تشکیل شده که هر کدام آن‌ها وظایفی را به عهده دارند و کنار هم عمل پرینت توسط پرینتر انجام می‌شود. یکی از این قطعه‌ها که بسیار با آن سر و کار دارید، کارتریج است. کارتریج تونر پرینتر حکم هسته اصلی پرینتر را دارد و اگر این قطعه به مشکل بربخورد کار شما هم لنگ می‌شود. خود کارتریج هم از قطعه‌های دیگری ساخته شده و این قطعه‌ها نیز وظیفه‌ای به عهده دارند.

cartridge charge

یکی از وسایل مهم پرینتر که بسیار با آن درگیر خواهید بود، شارژ کارتریج است. این قطعه وسیله نگهداری رنگ یا پودر رنگ را برعهده دارد و زمانی که این مخزن خالی شود باید آن را دوباره شارژ کنید. اگر دقت کرده باشید حتما عبارت‌های شارژ کارتریج در محل یا شارژ کارتریج فوری به گوش شما خورده باشد. اگر می‎خواهید درباره شارژ کارتریج و نحوه شارژ آن آگاه شوید، در ادامه همراه ما شوید.

درباره نکات مهم شارژ کارتریج بدانید

همانطور که در بالا به موضوع نکات مهم شارژ کارتریج اشاره کردیم، مخزن کارتریج از قطعههای مختلفی ساخته شده، یکی از این قطعه‌ها تونر کارتریج است. تونر وظیفه نگهداری رنگ یا پودر رنگ را برعهده دارد. هر کارتریج تونر دارای ظرفیتی برای پرینت تعداد مشخصی برگه است. حال اگر این مخزن تمام شود چه کار باید انجام داد؟

اگر مطلب «تفاوت کارتریج تونر سازگار با کارتریج تونر اصلی چیست؟» را بخوانید متوجه عملکرد کارتریج تونرها می‌شوید، همچنین آگاه می‌شوید که تعویض و خریداری کارتریج تونر نو هزینه زیادی به همراه دارد. کمپانی‌ها کارتریج تونرهای اصلی خود را روی هر پرینتر ارائه می‌دهند و توصیه می‌کنند که در صورت اتمام تونر، حتما کارتریج تونر اصلی بخرید. این یکی از راه‎های پر هزینه‌ای است که می‌توانید آن را امتحان کنید. یک راه دیگر که هزینه کمتری دارد، شارژ کارتریج است.

کارتریج‌های قابل شارژ یا Refillable Cartridge، کارتریج‌هایی دارای مخزن هستند که می‌توان جوهر یا رنگ آن‌ها را برای چند بار شارژ کرد. این روش هزینه کمتری نسبت به تهیه دوباره کارتریج دارد و در نتیجه مقرون به صرفه است.

cartridge

شارژ کارتریج بسته به نوع پرینتر متفاوت است. پرینتر جوهرافشان و لیزری دو نوع پرکاربرد پرینترها هستند که در دو نوع رنگی و سیاه و سفید تولید و در بازار عرضه می‌شود. پرینترهای جوهرافشان ارزان‌تر از پرینترهای لیزری هستند، اما کارتریج تونرهای جوهرافشان گران‌تر از کارتریج تونرهای لیزری به فروش می‌رسند. در پرینترهای جوهرافشان، شارژ کارتریج بسیار با صرفه است و شما متحمل هزینه کمتری می‌شوید.

زمانی که جوهر کارتریج تمام می‌شود یا نزدیک به اتمام است باید نسبت به شارژ کارتریج اقدام کنید و در صورت اینکه از آن به خوبی نگهداری نشود، جوهر آن سریع خشک می‌شود و نمی‌توانید آن را پُر یا شارژ کنید. هر زمان که کیفیت چاپ کم شد و خروجی پرینتر برگه‌های کم رنگ بود باید نسبت به شارژ مجدد آن اقدام شود. باید توجه داشته باشید در صورت شارژ نکردن مجبور به تعویض آن خواهید شد.

پرینترهای جوهرافشان دارای یک منبع کوچک و بسته به نوع آن‌ها دارای یک رنگ یا سه رنگ اصلی هستند. وقتی که این مخزن‌ها خالی از رنگ یا جوهر شوند باید آن‌ها را پر کنید. این کار را می‌توانید به مراکز خدمات پرینتری بسپارید یا اگر فنی هستید خود آن را انجام دهید. در پرینترهای لیزری، برای شارژ کارتریج باید بسیار دقت داشته باشید، زیرا این کارتریج‌ها دارای قطعه‌های حساسی مثل درام هستند و هر گونه آسیب به آن‌ها باعث می‌شود تا کارتریج از رده خارج شده و دیگر قابل استفاده نباشد.

مخزن تونر کارتریج‌های لیزری در داخل کارتریج قرار گرفته و برای رسیدن به آن باید چند قطعه را از کارتریج جدا کنید. برای همین اگر نسبت به پرینتر و شارژ آن آگاه نیستید بهتر است این کار را به افراد مجرب بسپارید.

نکات مهم نگهداری کارتریج‌های شارژ شده

بعد از شارژ کارتریج‌ها باید از آن‌ها نگهداری کنید و برای این کار بهتر است نکاتی را بدانید. اگر از کارتریج‌های شارژ شده به خوبی نگهداری نکنید، عمر آن‌ها زودتر به پایان می‌رسد و مجبور می‌شوید دوباره آن را تهیه کنید.

1- پرینتر و کارتریج تونر را در مکانی بدون رطوبت نگهداری کنید. عمر کارتریج تونر در مکانی بدون رطوبت به یک سال می‌رسد.

2- کارتریج‌ها در حالت افقی حمل و نگهداری کنید.

3- همانطور که برای نگهداری کارتریج رطوبت محیط مهم است، میزان دما هم اهمیت دارد. کارتریج تونرها را در دمای بین 0 تا 35 درجه سانتیگراد نگهداری کنید. همچنین از قرار دادن آن‌ها در معرض نور مستقیم آفتاب و خورشید خوداری شود.

4- گرد و غبار پرینتر را به مرور زمان دچار مشکل می‌کند. تا حدامکان سعی کرده آن‌ها را به دور از گرد و غبار و گرما نگهداری کنید.

5- زمان اجرای پرینت، پرینتر را خاموش نکنید. همچنین توجه داشته باشید که موقع پرینت در آن باز نشود. در هر دوی این حالت ممکن است برگه در پرینتر گیر کند.

6- سینی کاغذ را با انداز آن تنظیم کند تا با اندازه آن‌ها متناسب باشد و نهایت چند میلی‌متر از چپ و راست فاصله داشته باشد.

7- از کاغذهایی با کیفیت بالا استفاده کنید. اگر کاغذ بی‌کیفیت باشد، هنگام پرینت بهم می‌چسبند و به هنگام پرینت چند برگه با هم به داخل پرینتر می‌روند و باعث گیر کردن برگه داخل پرینتر می‌شود.

8- اگر از کاغذ با وزن سنگین استفاده می‌کنید، وزن آن را قبل از پرینت تعریف کنید تا پرینتر سرعت حرکت کاغذ را تنظیم کند. اگر این کار را انجام ندهید ممکن است رنگ به خوبی به کاغذ نچسبد و به راحتی پاک شود.

9- از پرینتر به مدت طولانی و بیش از 8 ساعت و بدون وقفه استفاده نکنید.

10- از پرینت روی کاغذهای منگنه‌دار خوداری کنید.

charge

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم