دسته‌بندی وبلاگ
جستجو در وبلاگ

چرا عملکرد تونر کارتریج پایین می آید؟

نوشته شده در تاریخ4 سال پیش 327
دوست داشتن0

در این مقاله قصد داریم تا درباره عملکرد کارتریج و علت‌ پایین آمدن آن صحبت کنیم. در مقاله «پرینترها و مشکلات رایج‌ آن‌ها» درباره بیشترین مشکلاتی که برای پرینترها به وجود می‌آید توضیح دادیم، یکی از این مشکلات پایین آمدن کیفیت چاپ و عملکرد کارتریج تونر بود. اکنون در اینجا می‌خواهیم این مشکل را باز کرده و از جهت‌های مختلف آن را بررسی کنیم. اگر با همچین مشکلی در پرینترتان مواجه شدید این مطلب را از دست ندهید و تا انتها در کنارمان باشید.

پرینتر و دستگاه‌های چاپگر از بخش‌های مختلفی ساخته شده‌اند، که هر کدام موتور چاپ را گرم می‌کنند. در پرینترهای لیزری، کارتریج یک بخش مهمی از پرینتر است و بدون آن عمل پرینت انجام نمی‌شود. در این مقاله و مقاله‌های دیگر به این نکته اشاره کردیم که اگر قصد خرید پرینتر دارید، حتما از قبل درباره آن جست‌وجو کنید و نسبت به عملکرد و بازدهی آن نسبت به بودجه‌ای که دارید مطمئن شوید.

در این بازه زمانی با وجود نوسان در قیمت‌ها در صورتی که چاپگری را بدون تحقیق خریداری کنید، بعد از خرید اگر بازدهی موردنظر شما را نداشته باشد، قطعا متضرر می‌شوید و در نتیجه تجربه بدی در خرید پرینتر خواهید داشت.

cartridges laserjet and inkjet

اهمیت بازدهی پرینتر و کارتریج آن

همانطور که در بالا گفتیم، بسیار مهم است که برای هر محصولی که می‌خواهید خریداری کنید حتما از قبل اطلاعات بدست بیاورید. قبل از جست‌وجو هدف خود از خرید پرینتر را مشخص کنید و سپس به تحقیق بپردازید. مطمئن باشید با تحقیق احتمال به وجود آمدن خطا به کمترین حالت می‌رسد.

کارتریج تونر یک بخش مهم در پرینتر است که توجه نکردن به آن باعث نارضایتی از خرید می‌شود. اولین اشتباهی که بیشتر آدم‌ها انجام می‌دهند استفاده نکردن از پرینتر است. شما پرینتر را گرفتید تا از آن استفاده کنید نه آن را به صورت دکور روی میزتان داشته باشید. بسیاری بر این باورند که اگر از پرینتر کم‌تر کار بکشند، کارتریج دیرتر تمام شده، اما نمی‌دانند که استفاده نکردن از پرینتر خود به آن آسیب می‌زند، این کار را برای صرفه‌جویی در هزینه‌های تهیه کارتریج یا شارژ آن انجام می‌دهند.

درست است که هزینه‌های تهیه یا شارژ کارتریج ممکن است زیاد باشد، اما با تحقیق درباره پرینتر و کارتریج تونر آن می‌توانید این هزینه را مدیریت کنید. کارتریج تونر نامناسب شما را متحمل هزینه‌های زیادی می‌کند. در نتیجه عملکرد کارتریج تونر بسیار اهمیت دارد و در اولین اولویت‌های انتخاب شما باید باشد.

تخمین عملکرد کارتریج تونر با چه معیارهایی سنجیده می‌شود؟

پرینترها هم مانند دیگر وسایل الکتریکی دارای معیار سنجشی برای عملکردشان هستند. پرینترها براساس ISO/IEC سنجیده می‌شوند. محصولات تولید شده از سوی کمپانی‌های تولیدکننده پرینتر و کارتریج باید تاییدیه ISO/IEC را داشته باشند. حتما برای‌تان سوال پیش می‌آید که این توافقنامه چیست؟ کمیته فنی مشترک سازمان بین‌المللی استاندارد سازی (ISO) و کمیسیون بین‌المللی الکتروتکنیک، یک کمیته فنی مشترک را تشکیل دادند.

هدف این کمیته حفظ و ارتقاء استانداردها در زمینه فناوری اطلاعات (IT) و فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)است. محصولات تولیدکننده‌های چاپگرها و پرینترها و همچنین شرکت‌های ثالث تولیدکننده کارتریج تونر براساس استانداردهای تعیین شده از سوی این کمیته تولید می‌شوند. براساس این معیارها خریداران می‌توانند عملکرد کارتریج تونر را از سوی شرکت‌های مختلف مقایسه کنند.

به طور مثال یکی از این معیارها پوشش 5 درصدی کارتریج‌هاست. هر کارتریجی توانایی چاپ تعداد مشخصی کاغذ را برعهده دارد، به طور مثال کارتریج لیزری مشکی HP 85A تا 1600 صفحه را چاپ می‌کند. همچنین هر کارتریج دارای یک شمارنده است، اگر 5 درصد کاغذ چاپ شود از این شمارنده کم خواهد شد. به همین منظور روی اکثر کارتریج‌ تونرها عبارت پوشش 5 درصدی (XYZ pages with 5% coverage) نوشته شده، پس یکی از معیارهای خرید مشاهده این عبارت است.

علت‌های عملکرد پایین کارتریج تونرها

اکنون بعد از تحقیق، پرینتر و کارتریج را خریداری کردید، اما عملکرد کارتریج پایین آمده است. باید این نکته را بیان کنیم که گاهی بازدهی کارتریج از تعداد صفحه‌های قابل پرینت کمتر است و این مورد در بیشتر کارتریج‌ها اتفاق می‌افتد. این اتفاق به دلیل‌های مختلفی به وجود می‌آید، در این جا بالاترین دلیل‌هایی که باعث به وجود آمدن این بازدهی می‌شوند را بیان می‌کنیم.

- صفحه‌ها بیشتر از 5% پوشش چاپی هستند

بگذارید برای درک این موضوع مثالی بزنیم. کاتریج لیزری 737 CANON با پوشش 5 درصدی قابلیت چاپ تا 2400 صفحه را دارد. بعد از خریداری بازدهی این کارتریج تونر از 2400 صفحه کمتر است. این در حالی است که شما به شرایط‌های گفته شده از سوی سازنده توجه‌ای نداشتید. به طور مثال این بازدهی با پوشش 5 درصدی برای چاپ متون است و چاپ تصاویر و اشکال گرافیکی باعث کمتر شدن این بازدهی می‌شود. در چاپ متون، فونت نیز تاثیر بالایی در تعیین این بازدهی دارد.

- چاپ دو طرفه

بازدهی کارتریج تونر برای چاپ هر صفحه یک رو در نظر گرفته شده است. بیشتر مردم بر این باورند که چاپ صفحه‌های دو رو، یک صفحه حساب می‌شود درحالی که این اشتباه است. به طور مثال برای کارتریج لیزری 101 SUMSUNG تعداد چاپ 1500 صفحه تخمین زده شده است. در حالی که اگر شما از این کارتریج برای چاپ صفحه‌های دو رو استفاده کرده باشید این مقدار نصف می‌شود و به 750 برگه می‌رسد.

printers

- بی‌کار ماندن پرینتر برای مدت طولانی

همانطور که در ابتدای این مقاله گفتیم، پرینتر را خریداری کردید تا کارهای خود را چاپ کنید نه اینکه به صورت دکور روی طاقچه باشد. خیلی‌ها نمی‌دانند استفاده نکردن از پرینتر باعث خرابی آن می‌شوند. زمانی که شما به مدت طولانی از چاپگر خود استفاده نمی‌کنید، کارتریج تونر بدون کار مانده و جوهر یا تونر آن خشک می‌شود، ذره‌های تونر با هم مخلوط شده یا سفت می‌شوند. هر کدام از اجزای پرینتر نیاز به حرکت دارند، کار نکردن هر یک از این اجزاء باعث خرابی پرینتر و پایین آمدن عملکرد کارتریج تونر می‌شود.

- چاپ به صورت کامپوزیت سیاه

اکثر مردم درباره پرینت سیاه و سفید و روند چاپ آن اطلاعات عام دارند. در پرینترهای امروز و فناوری‌های چاپ مدرن، در چاپ سیاه و سفید از تونرهای رنگی نیز استفاده می‌شود. این در حالی است که بیشتر مردم این موضوع را نمی‌دانند. این کار برای درخشان و زنده‌تر شدن چاپ سیاه و سفید اتفاق می‌افتد. به این عمل چاپ به صورت کامپوزیت سیاه گفته می‌شود.

- عمر کارتریج به پایان رسیده؛ تونر هنوز کار می‌کند

کارتریج به غیر از تونر از اجزای دیگری نیز ساخته شده و تونر یکی از بخش‌های آن است. چرخدنده‌ها، مگنت، تیغه‌های تمیزکننده و ... از اجزای داخلی کارتریج به حساب می‌آیند. هر کدام از این اجزاء در شرایط بهینه می‌توانند بالاترین عملکرد خود را داشته باشند. در نتیجه گاهی براساس شرایط نگهداری ممکن است یکی از این اجزاء کارکرد خود را از دست بدهد و عملا کارتریج از کار بیافتد. فرسودگی درام نیز یکی دیگر از عوامل خرابی کارتریج است.

- چاپ به صورت نامنظم

اگر هنگام چاپ به دستگاه و سر و صداهای آن دقت بیشتری کنید، متوجه صداهایی می‌شوید. بعد از دستور پرینت، همه اجزاء پرینتر شروع به حرکت می‌کند، از زمانی که کاغذ به داخل چاپگر کشیده شده تا زمانی که کاغذ پرینت شده از دستگاه خارج شده و حتی بعد از آن صداهایی می‌شنوید. این صداها عملکرد و استهلاک دستگاه است. هر چقدر پرینت گرفتن به صورت نامنظم باشد این استهلاک هم بیشتر شده و از کارآیی کارتریج تونر شما کم می‌شود.

- وجود رطوبت بالا

کار پرینت با ترکیب کارهای فیزیکی و شیمیایی انجام می‌شود. رطوبت روی هر دو جنبه تاثیرگذار است. رطوبت بالا باعث خرابی در بخش‌های مکانیکی و حرکتی پرینتر خواهد شد. همچنین این موضوع رو فرآیند شیمایی جوهر نیز تاثیر بالایی دارد. در نیجه باعث خرابی یا پایین آمدن عملکرد پرینتر می‌شود.

- به وجود آمدن بیگانگی سیستم

حتما پیش خود فکر می‌کنید این دیگر چه اتفاقی است که برای چاپگر به وجود می‌آید؟ با یک مثال این موضوع برای‌تان شفاف می‌شود. فرض کنید که شما مدام نوع چاپ را از سیاه و سفید (تک رنگ) به رنگی تغییر می‌دهید. پرینتر برای سازگاری با دستور شما و اطمینان از سرعت چاپ بالا همیشه در تلاش است. این مساله به مرور زمان باعث می‌شود تا کارتریج‌ شما زوتر فرسوده شده و در نتیجه عملکرد آن پایین بیاید. در واقع به این فرآیند سیستم بیگانه شدن می‌گویند.

امیدوارم مطالب گفته شده به شما کمک کند تا بتوانید پرینتر و کارتریج تونر مناسب خود را تهیه کنید. اگر هم کارتریج دارید بتوانید با استفاده از مطالب بالا، عملکرد بهتری داشته باشد.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم