دسته‌بندی وبلاگ
جستجو در وبلاگ

درام کارتریج چه زمانی باید تعویض شود؟

نوشته شده در تاریخ4 سال پیش 456
دوست داشتن0

یکی از لوازم پرمصرف در اداره‌ها و شرکت‌ها و خدمات چاپی، دستگاه پرینتر است. از چاپ اسناد و مدارک گرفته تا چاپ طرح‌ها و تصاویر از جمله موارد پرکاربرد دستگاه چاپ به شمار می‌آید. اگر شما هم با پرینتر سر و کار دارید، حتما درباره کارتریج تونر و درام زیاد شنیده‌اید و بسیار هم شده که آن‌ها تعویض یا تعمیر کرده‌اید. کارتریج از قطعه‌های مختلفی مثل تونر، غلطک، چرخدنده، درام و ... ساخته شده و همه این‌ها در کنار هم عمل چاپ را انجام می‌دهند. درباره اهمیت کارتریج در مقاله‌های دیگری صحبت کرده و از موارد مختلف آن را بررسی کردیم.

در این مقاله قصد داریم درباره درام و زمان تعویض آن صحبت کنیم. درباره درام و نحوه عملکرد آن در مقاله «درام کارتریج چیست» صحبت شده و برای شناخت بیشتر نسبت به این قطعه توصیه می‌کنیم حتما این مطلب را بخوانید. درام در پرینترهای لیزری از مواد حساس به نور ساخته می‌شوند در نتیجه بسیار حساس به نور هستند. هنگامی که کارتریج را از دستگاه خارج می‌کنید باید مراقب باشید که پوشش درام روی آن باشد. در معرض قرار گرفتن نور یکی از عوامل آسیب دیدن درام‌های می‌تواند باشد. در پرینترهای لیزری، طرح با وجود درام و استفاده از تونر روی کاغذ چاپ می‌شود، در نتیجه درام یک قطعه حیاتی برای پرینتر است.

cartridge toner drum

هر قطعه از کارتریج عمری دارد که بعد از مدتی به پایان می‌رسد، درام نیز یکی از قطعه‌هاست. برای رسیدن به زمان تعویض درام، نیاز است که نشانه‌هایی را در عملکرد پرینتر و کارتریج ببینید تا تصمیم به تعویض آن بگیرد. گاهی این نشانه‌ها براساس فرسایش و گاهی هم براساس آسیب و صدمه ایجاد می‌شوند. در ادامه درباره این نشانه‌ها صحبت می‌کنیم.

وجود تاری در چاپ

گاهی صفحه‌های چاپی تار هستند و وضوح خوبی ندارند. به طور واضح‌تر صفحه‌های چاپی از وضوح و شفافیت خوبی برخوردار نیستند. این موضوع به دو دلیل آسیب درام و تمام شدن تونر ممکن است اتفاق بیافتد. برای اینکه علت را بفهمید باید کارتریج و تونر را بررسی کنید تا بدانید مشکل از تونر است یا از جای دیگر مثل درام. اگر سطح تونر کارتریج مناسب باشد، به احتمال زیاد مشکل از درام است. با دستمال لطیف و نرم و بدون پرز درام را تمیز کنید، اگر بعد از تمیز کردن همچنان مشکل وجود داشت زمان تعویض درام رسیده است.

وجود لکه‌های سیاه

مشکلی که در پرینترها رایج است و بسیار افرادی که با پرینتر سر و کار دارند با این مشکل روبه‌رو شدند، وجود لکه‌ها و خط‌های سیاه روی صفحه هنگام چاپ است. این اتفاق زمانی می‌افتد که سطح درام آسیب دیده یا خراشیده شده باشد. وجود آسیب‌دیدگی یا خراش روی سطح درام باعث شده تا تونر به درستی روی کاغذ ذوب نشود. در صورت مشاهده این لک‌ها ابتدا سطح درام را با پارچه نرم و بدون پرز تمیز کنید. اگر مشکل برطرف نشد درام را باید تعویض کنید. این را در نظر داشته باشید که گاهی وجود این لک‌ها بسیار کم هستند و مشکل اساسی در چاپ ایجاد نمی‌کنند اما گاهی اوقات لکه‌ها به قدری زیاد می‌شوند که به اصطلاح کاغذ سیاه چاپ می‌شود.

کیفیت بسیار پایین چاپ

این موضوع در دو حالت به وجود می‌آید؛ گاهی تونر کارتریج شما تمام شده و در نتیجه پرینت کم رنگی دارید، گاهی اوقات هم مشکل از درام است. برای تشخیص اینکه مشکل از کجاست کافیه کارتریج را از دستگاه خارج کرده و سطح تونر را بررسی کنید، اگر مقدار تونر خوب بود مشکل از دارم است. کیفیت ضعیف چاپ با وجود لکه‌ها و چاپ تار متفاوت است، در این حالت شما متن‌ها و تصاویر را به صورت محو شده می‌بینید.

چاپ بیشتر از ظرفیت

به طور مثال برای کارتریج لیزری HP 83A که یکی از مدل‌های پر فروش سال 2019 هم هست، ظرفیت چاپ 1500 برگه است، بعد از استفاده کارتریج با این ظرفیت هنگام تعویض کارتریج نیاز به تعویض درام نیست. این در حالی است که در کارتریج کارتریج 05a HP ظرفیت چاپ 2300 صفحه است، هنگام تعویض کارتریج به احتمال زیاد نیاز به تعویض درام هم هست.

مشاهده خطایReplace drum 

در پرینترهایی که درام جدا از کارتریج است، زمان تمام شدن عمر درام، دستگاه پیغام «Replace drum» را نشان می‌دهد. با دیدن این پیغام زمان آن رسیده تا درام را تعویض کنید.

عوامل دیگر

نشانه‌های دیگری نیز برای معیوب شدن درام وجود دارد که با دیدن آن‌ها باید اقدام به تعویض درام کنید. به طور مثال؛ پرینت صفحه‌های خالی، چاپ صفحه‌های خاکستری و شنیدن صداهای عجیب از دیگر علائم و نشانه‌هایی است که باید نسبت به تعویض درام اقدام کنید.

با دیدن علائم بالا باید نسبت به تعویض درام اقدام کنید. برای تعویض درام می‌توانید به فروشگاه‌های خدمات پرینتری و چاپی مراجعه کنید. اگر هم کار فنی انجام می‌دهید می‌توانید با پیش بردن مراحل زیر، درام را تعویض کنید. فقط در تعویض درام دقت زیادی داشته باشید.

1- ابتدا دستگاه پرینتر را خاموش کرده و آن را از دو شاخه پریز بکشید. مطمئن شوید برق در دستگاه جریان نداشته باشد.

2- کارتریج را از دستگاه خارج کرده، با پیچ گوشتی پیچ‌های محافظ درام را باز کنید. با باز شدن پیچ‌های درپوش درام را با احتیاط از کارتریج جدا سازید.

3- در این مرحله باید فوم رولر را از دستگاه خارج کرده، بعد از خارج کردم فوم رولر آن را با دستمال لطیف و بدون پرز تمیز کنید.

4- پیچ‌های بلید را با رعایت نکته‌های ایمنی باز کرده، حالا نوبت به درآوردن بلید است.

5- بعد از درآوردن بلید، نوبت به تخلیه تونر است. تونر داخل کارتریج را تخلیه کنید.

6- وایپر بلید را تمیز کرده و بعد از تمیز شدن آن را به درستی در دستگاه جای دهید.

7- گریس روی سطح فوم رولر را با پنبه الکلی تمیز کنید، مراقب باشید درام و همچنین تونر به این گریس آغشته نشوند. بعد از تمیز کردن فوم رولر را جاگذاری کنید.

8- حال نوبت به تعویض درام رسیده است. درام جدید را به همراه اهرم محرک با دقت جایگزین کنید. در این مرحله بسیار دقت داشته باشید.

9- با روغن کاری محور OPC، از بروز مشکل در آینده جلوگیری کنید.

10- سرپوش‌ها را دوباره در جای خود قرار دهید.

11- در آخرین مرحله چیپ‌ها را جایگزین کرده و دستگاه را به حالت اول بازگردانید.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم