برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.
دسته‌بندی وبلاگ
جستجو در وبلاگ

با پوشش 5 درصدی صفحه آشنا شوید

نوشته شده در تاریخ4 سال پیش 357
دوست داشتن0

اگر کمی درباره پرینترها جست‌وجو کرده باشید حتما به جمله «پوشش 5% صفحه» در توضیحات آن پرینتر مواجه شدید، شاید بدون اینکه برای‌تان مهم باشد از این جمله گذاشته باشید و شاید هم در مورد آن کنجکاو شده باشید. اما باید بدانید این جمله که یک ویژگی محسوب می‌شود از جمله مهم‌ترین ویژگی‎های کارتریج تونرهاست. همچنین اگر قصد خرید پرینتر جدیدی دارید باید درباره ویژگی‌ها و قابلیت‌های آن و وسایل جانبیش تحقیق کنید تا بتوانید با بودجه موردنظرتان، مناسب‌ترین پرینتر و کارتریج تونر خود را خریداری کنید.

اگر مقاله «پرفروش‌ترین کارتریج‌های سال 2019 را بشناسید» را خوانده باشید متوجه اهمیت این ویژگی شدید، زیرا این ویژگی پای ثابت پرفروش‌ترین کارتریج‌های سالی که گذشت بوده است. این مهم است که بدانید ویژگی پوشش 5 درصدی مربوط به کارتریج تونر است. کارتریج تونرها یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین قطعه‌های پرینترها هستد.

البته این عبارت را برای اکثر کارتریج‌های تونر و جوهر بیان می‌کنند. اگر شما هم مثل ما درباره این مفهوم کنجکاو شدید و می‌خواهید بیشتر درباره این ویژگی بدانید این مقاله را از دست ندهید و همراه ما باشید. البته باید گفت که بیشتر مردمی که با پرینتر سر و کار ندارند از این مفهوم بی‌خبر هستند. دانستن این موضوع برای شمایی که با پرینتر سر و کار دارید مهم است.

printer

معنی پوشش 5% صفحه

کمی قبل‌تر در مقاله «چرا عملکرد کارتریج تونر پایین می‌آید؟» اشاره کوچکی به این مفهوم کردیم. در اینجا این مفهوم را باز می‌کنیم.

این مفهوم به این معناست که اگر چاپ صفحه به 5 درصد برسد از شمارنده دستگاه پرینتر کم می‌شود. بگذارید برای‌تان مثالی بزنیم تا راحت‌تر این موضوع را درک کنید. به عنوان مثال کارتریج لیزری 101 SUMSUNG ظرفیت 1500 صفحه با پوشش 5% را دارد. در صورت اینکه چاپ صفحه 5% باشد از شمارنده این ظرفیت کاسته خواهد شد. حال سوالی که اینجا پیش می‌آید این است که پوشش صفحه به چه صورت محاسبه می‌شود و اصلا این موضوع به چه صورتی است. گاهی پیش می‌آید زمانی که کارتریج تونری را تهیه می‌کنید زودتر از ظرفیتی که اعلام شده تمام می‌شود، برای اینکه بدانید چه چیزی باعث این اتفاق شده است بهتر است این مفهوم را درک کنید. برای درک بهتر این موضوع موارد زیر را بخوانید.

paper print

بازدهی کارتریج تونر براساس تعداد صفحه و مفهوم چرخه کار

عبارت «بازدهی براساس تعداد صفحه» روی بسته‌بندی‌های کارتریج تونرها یا جوهر درج شده، در کنار این عبارت، مفهوم «چرخه کار (duty cycle)» نیز روی قطعه‌های قابل تعمیر و نگهداری حک شده است. این دو عبارت درباره میزان تونر یا جوهر نیستند، بلکه طول عمر آن‌ها را براساس تعداد صفحه‌ها یا دوره‌های چاپی نشان می‌دهند.

این عبارت‌ها به شما نشان می‌دهند که کارتریج تونرتان تا چه میزان صفحه پرینت می‌گیرد و در نتیجه متوجه طول عمر آن‌ها می‌شوید. با این آگاهی قبل از پایان یافتن عمر کارتریج تونر، نسبت به شارژ یا تعویض آن اقدام می‌کنید. یا اگر قطعه شما نیاز به تعمیر و رسیدگی دارد با استفاده از مفهوم چرخه عمر نسبت به تعمیر آن اقدام خواهید کرد.

درباره پوشش 5% صفحه بیشتر بدانید

هر کارتریج تونر دارای ظرفیت مشخص شده تعداد صفحه چاپی از سوی کمپانی تولیدکننده است. به عنوان مثال برای کارتریج لیزری 725 CANON ظرفیت 1600 صفحه چاپ تعیین شده، البته عوامل مختلی روی میزان این تعداد تاثیر می‌گذارند. نداشتن پارمتر، اندازه‌گیری میزان صفحه‌های چاپی را سخت می‌کند. فرض کنید همین کارتریج تونر کانن توسط دو فرد خریداری می‌شوند.

فرد اول از این کارتریج تونر برای چاپ اسناد و متون سیاه و سفید استفاده می‌کند و فرد دوم بیشتر برای چاپ طرح‌ها و تصاویر رنگی از این کارتریج تونر استفاده خواهد کرد. در اینجا کاملا مشخص است که کارتریج تونر فرد اول براساس همان ظرفیت تعیین شده کمپانی، طول عمر دارد در حالی که کارتریج تونر فرد دوم زودتر از ظرفیت تمام می‌شود.

با مثال بالا درک خواهید کرد طرح چاپی چقدر روی طول عمر کارتریج تونر تاثیر دارد. با توجه به این موضوع شرکت canon چطور ظرفیت محصول خود را تعیین می‌کند؟ در اینجاست که مفهوم پوشش 5 درصدی به میان می‌آید. این به این معنا نیست که اگر 5 درصد صفحه چاپ شد از ظرفیت آن کاسته می‌شود. محاسبه این اعداد براساس پوشش صفحه انجام خواهد شد.

printer hp

یک صفحه A4 و مساحت آن را در نظر بگیرید؛ اگر قسمت‌های چاپی روی این برگه را فشرده و متراکم کنید به بلوکی از صفحه تبدیل می‌شود و آن 5% درصد از مساحت کاغذ را اشغال می‌کند. در این صورت اگر طرح‌تان نیاز به رنگ‌ها و سایه‌های کمتری داشته باشد، این پوشش کمتر شده و اگر در طرح‌تان عکس بیشتر باشد در نتیجه تونر یا جوهر بیشتری برای چاپ آن‌ها استفاده می‌شود و پوشش صفحه آن‌ها حتی گاهی به 80% نیز می‌رسد.

پوشش 5 درصد یک معیار استانداردسازی صنعتی است که از سوی سازمان بین‌المللی استاندار سازی (ISO) معرفی شده و برای تولید کارتریج تونرها باید استفاده شود.

چگونه بدانیم کاغذی با پوشش 5% چاپ شده؟

باید بدانید چه مقدار متن با چه تراکمی اگر فشرده شوند به پوشش 5 درصدی می‌رسند. این موضوع برای همه کارتریج تونرها که توسط کمپانی‌های مختلف تولید می‌شوند یکسان هستند. برای درک این موضوع به عکس زیر توجه کنید.

حال اگر شما کارتریج لیزری HP 17A که ظرفیت 1600 برگه را دارد خریداری کرده باشید، اگر در هر چاپ مقدار مشخص شده در عکس بالا را چاپ کنید (پوشش 5 درصدی)، می‌توانید با این کارتریج تا 1600 صفحه چاپ کنید، هر چقدر تراکم چاپی بیشتر شود، از ظرفیت تعیین شده کمتر می‌شود.

این موارد روی پوشش صفحه تاثیر می‌گذارند

حال اگر می‌خواهید از کارتریج تونرتان بیشتر استفاده کنید و به عدد ظرفیت تعیین شده نزدیک‌تر شوید، باید در طرح‌ها و چاپ‌های خود به مواردی توجه داشته باشید. این موارد به جزء طرح شما برای چاپ مرتبط است و هر کدام به نحوی روی عملکرد کارتریج تونر، درام و یا قطعه‌های دیگر تاثیر می‌گذارند.

- طول عمر یا همان سن پرینتر

- میزان رطوبت محیطی که پرینتر در آن قرار دارد.

- رسیدگی به پرینتر حائز اهمیت است و نشان از توجه شما به پرینتر و قطعه‌های آن دارد.

- فاصله زمانی چاپی شما چقدر است و هر بار به چه میزان صفحه چاپ می‌کنید.

- چه طرحی چاپ می‌کنید. طرح چاپی شما ممکن است متن، عکس یا تصاویر باشد.

- قطعه‌ای از پرینتر شما نیاز به تعمیر یا سرویس دارد یا خیر.

- از چه فونتی برای چاپ متن‌ها و اسناد خود استفاده می‌کنید.

آیا می‌توان طول عمر تونر یا جوهر را بیشتر کرد؟

با توجه به توضیحات بالا، متوجه می‌شوید که رساندن چاپ به پوشش 5 درصدی کار دشواری است و در نتیجه عمر کارتریج تونر یا جوهر شما زوتر از موعد تعیین شده کمپانی تمام می‌شود. راه‌هایی وجود دارد که باعث افزایش طول عمر تونر و جوهر می‌شود.

- تغییر فونت: فونتی را انتخاب کنید که جوهر یا تونر کمتری را برای چاپ نیاز داشته باشد، به طور مثال فونت نازک یا چاپ درشت برای اسناد داخلی باعث می‌شود جوهر کمتری برای چاپ استفاده کنید.

- میزان پرینت: میزان پرینت شما روی طول عمر کارتریج تونر تاثیر زیادی دارد. اگر شما عادت دارید برای گرفتن هر سند هر چند کوچک دست به پرینت شوید، باعث کاهش عمر کارتریج تونر می‌شوید.

- دخیره اسناد به صورت دیجیتال: برای اینکه کمتر سراغ چاپ بروید، بهتر است فایل‌ها و اسناد خود را روی کامپیوتر، لپ تاپ یا هاردتان ذخیره کنید.

- کاهش نامه‌های ارسالی: به جای ارسال نامه، می‎توانید از پست الکترونیکی یا همان ایمیل استفاده کنید.

- سرویس یا خریداری پرینتر: برای اینکه کیفیت چاپ را بالاتر ببرید بهتر است، هر چند مدت یک بار آن را سرویس کنید، یا اگر چندین سال است که آن را خریداری کردید و هر جای آن با مرور زمان به مشکل برمی‌خورد بهتر است نسبت به خریداری پرینتر جدید اقدام کنید.

- خرید پرینتر براساس نیازها و اهداف شما: قبل از اینکه پرینتری بخرید، ابتدا هدف خود را از خرید آن مشخص کنید و سپس نسبت به نیاز و اهداف‌تان به جست‌وجوی پرینتر بپردازید. با این کار در خرید محصول موردنظرتان احتمال خطا نزدیک به صفر درصد می‌رسد.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم