دسته‌بندی وبلاگ
جستجو در وبلاگ

کارتریج تونر را تکان دهیم یا خیر؟

نوشته شده در تاریخ4 سال پیش 534
دوست داشتن0

گاهی اوقات، زمانی که پرینت بی‌کیفیت است و اسناد یا تصاویر به صورت محو چاپ می‌شوند از همکار، دوست یا رئیس‌مان شنیده‌ایم که می‌گویند کارتریج تونر را از پرینتر خارج کنید و آن را چند بار تکان دهید. حال در این مقاله می‌خواهیم اساس این کار را بررسی کنیم و بدانیم آیا این کار برای کارتریج تونر خوب است یا خیر؟ اگر شما هم این کار را حتی برای یک بار انجام دادید، بهتر است تا انتها خواننده این مقاله باشید.

قبل از هر چیز اگر می‌خواهید بیشتر درباره کارتریج تونر بدانید می‌توانید مطلب «چه تونری مناسب کارتریج شما است؟» را بخوانید. در این مطلب سعی کریدم درباره کارتریج تونر و انواع آن‌ها صحبت کنیم، همچنین شما را راهنمایی کردیم که چه کارتریج تونری مناسب کار شماست.

shake the cartridge

شاید برای شما هم اتفاق افتاده که در حساس‌ترین زمان و در موقعیتی خاص قرار گرفته‌اید و نیاز به پرینت اسناد خود داشتید و به یک دفعه تونر کارتریج یا جوهر پرینترتان تمام می‌شود. ساده‌ترین و سریع‌ترین راه خارج کردن کارتریج تونر از پرینترهای لیزری و تکان دادن آن‌ها و سپس قرار دادن آن‌ها داخل پرینتر است. اگر این کار را انجام دادید، باید بدانید که این راه به نظر ساده و سریع از سوی تولیدکننده‌های کارتیج تونر توصیه نمی‌شود. در دفترچه راهنمای کارتریج تونرها شما را از انجام این کار منع کردند. شاید با خواندن این مطلب پیش خود بگویید که این هم یک راه برای فروختن هرچه بیشتر تونر از سوی این شرکت‌ها هستند و به این مورد بی‌توجه باشید. باید بگوییم انجام این کار به موقعیت کارتریج تونر شما و پرینترتان بستگی دارد. اگر می‌خواهید بدانید در چه مواقعی می‌توانید کارتریج تونر را تکان دهید همراه ما باشید.

در چه مواقعی تکان دادن کارتریج تونر مشکلی ندارد

بیشتر پرینترهای خانگی و شرکت‌های کوچک، کارتریج تونر ترکیبی دارند. این به چه معناست؟ کاتریج تونرهای این پرینترها از قطعه‌های مختلفی مثل تونر، مگنت و درام تشکیل شده است، درام نسخه‌ای الکتریکی استاتیکی از طرح را تصویربرداری می‌کند، در کنار آن مگنت مقدار کمی از تونر کارتریج را برداشته و روی قسمت‌های شارژ شده درام تخلیه می‌کند. درام نیز به طور مداوم در حال چرخش و غلتیدن است و در نتیجه تصویر را روی کاغذ چاپ می‌شود.

هنگام تعویض این نوع کارتریج تونرها، مگنت و درام نیز تعویض می‌شوند. این را باید بدانید که مگنت بسیار آسیب‌پذیر است. اگر به زمان تعویض کارتریج تونر نزدیک هستید، نگران نباشید و آن را تکان دهید اما اگر برای تعویض آن هنوز زمان زیادی باقی مانده پس تا حد امکان آن را تکان ندهید تا مگنت صدمه‌ای نبیند.

printer hp

تکان دادن کارتریج تونر چه عواقبی دارد

اگر تاکنون این کار کردید، پس با نشت پودر تونر مواجه شدید. هنگام تکان دادن کارتریج تونر امکان نشت پودر به لباس، به صورت گرد و غبار و ... وجود دارد. به این نکته دقت کنید. دانه‌های پودر تونر از 12 تا 5 میکرومتر هستند. پس مراقب باشید وارد چشم‌ها و دهان‌تان نشود. در صورت نشستن گرد و غبار پودر تونر روی لباس یا رفتن آن داخل چشم و دهان چه باید کرد؟ در این صورت براساس یکی از راه‌های زیر عمل کنید.

- اثر پودر تونر روی لباس تنها با آب سرد از بین می‌رود. پودر تونر با موادی ساخته شده که بر اثر تماس با گرما روی کاغذ چاپ می‌شوند، در نتیجه از در معرض قرار گرفتن لباس با نور خورشید یا هر وسیله گرم دوری کنید و به سرعت آن را با آب سرد بشویید.

- امکان دارد گرد و غبار پودر تونر وارد چشم‌های‌تان شود، در صورت این اتفاق پودر تونر به سرعت می‌تواند چشم‌های‌تان را خشک کند. اگر همچین اتفاقی افتاد به سرعت نسبت به معاینه و مداوای آن اقدام کنید. مواد سازنده تونرهای معمولی پلاستیک یا موم است، در نتیجه برای چشم سمی نیستند اما اگر پودر آن وارد چشم‌ها شد به سرعت آن‌ها را با آب سرد شست و شو داده و خشک کنید.

- در صورت تنفس پودر تونر، با یک مشکل اساسی روبه‌رو شده‌اید. تونر مانند گرد و غبار وقتی که وارد ریه‌های‌تان می‌شود، باعث ایجاد سرفه‌های زیاد خواهد شد. گاهی اوقات امکان چسبیدن تونر به بدنه ریه وجود دارد، این اتفاق از ورود اکسیژن به داخل ریه‌ها جلوگیری می‌کند و باعث خشک شدن ریه‌ها می‌شود که سریع باید برای درمان به اورژانس مراجعه کنید. اگر بعد از سرفه‌های اولیه آرام گرفتید بدانید از شر اثرات پودر تونر خلاص شده‌اید و ریه شما آن را به خارج رانده است. در صورت نگرانی حتما برای معاینه به پزشک مراجعه کنید.

برای اینکه از پیشامد این قبیل اتفاق‌ها جلوگیری کنید، کافی است هنگام کار کردن با کارتریج تونر در هر صورت عینک محافظی به چشم داشته باشید، یک لباس کار تنتان باشد و ماسکی به دهان بزنید.

bomb cartridge

در این مواقع اصلا کارتریج تونر را تکان ندهید

گاهی اوقات در مواردی نباید کارتریج تونر را تکان دهید و در واقع شما را از تکان دادن آن منع می‌کنیم. به نکته‌های زیر دقت کنید.

زمانی که پرینترهای لیزری شما برای حجم بالا ساخته شده‌اند؛ در این پرینترها، درام و مگنت جدا از هم هستند و کارتریج تونر به شکل محفظه پلاستیکی است. براساس حساسیت‌های بیش از حد قطعه‌های این نوع پرینتر، توصیه می‌کنیم محفظه تونر این نوع پرینترهای بزرگ را اصلا تکان ندهید.

این توصیه برای صدمه ندیدن کارتریج تونر شماست. کارتریج تونر خانگی یا اداره‌های کوچک صاحبان آن‌ها را متحمل هزینه‌های کمتری نسبت به پرینترهای لیزری بزرگ می‌کند. با این حال در هر دو حالت توصیه می‌کنیم که اگر زمان تعویض کارتریج تونر نزدیک است می‌توانید آن را تکان دهید. در پرینترهای بزرگ قطعه‌های داخلی به مراتب گران‌تر از پرینترهای خانگی و کوچک هستند به طور مثال مگنت‌ها بسیار گران قیمت بوده و صدمه به آن باعث ضرر بزرگی می‌شود.

همانطور که در بالا و در مطالب قبلی گفته شده، هر کدام از قطعه‌های پرینتر اهمیت جداگانه‌ای دارند و باید به خوبی از آن‌ها نگهداری کنید. زمانی که چاپ شما بی‌کیفیت می‌شود و اسناد چاپی‌تان وضوح موردنظرتان را ندارد قبل از اینکه سریع و ساده‌ترین راه به ذهن‌تان برسد و آن را عملی کنید، به این فکر کنید که این کار ساده آیا ارزشش را دارد یا خیر؟ چون هزینه‌های تعویض و تعمیر قطعه‌ها بسیار بالا هستند.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم