دسته‌بندی وبلاگ
جستجو در وبلاگ

راه های تمیز کردن پرینتر لیزری

نوشته شده در تاریخ4 سال پیش 350
دوست داشتن0

اگر با دستگاه پرینتر سر و کار دارید و قصد دارید به مدت طولانی از آن استفاده کنید، حتما در نگهداری و تمیزی آن باید دقت داشته باشید. یکی از عوامل آسیب دیدن پرینترها نحوه نگهداری و تمیزی پرینترهاست. البته در نگهداری هر کدام از وسایل الکتریکی دقت باید کرد و اگر به این موضوع اهمیت دهید، این وسایل عمر بیشتری می‌کنند و دیرتر به مشکل برمی‌خورند.

در این مقاله قصد داریم درباره راه‌های آسان و ساده‌ای که یک پرینتر لیزری می‌توان تمیز کرد صحبت کنیم. با استفاده از این راه‌ها که در ادامه درباره‌شان صحبت می‌کنیم، پرینتر لیزری شما مدت بیشتری کار می‌کند. در حالی که این راه‌ها بسیار ساده و آسان است، اما باید دقت داشته باشید که وسایل الکتریکی مثل پرینترهای لیزری با فناوری‌های پیشرفته ساخته می‌شوند و اگر دقت کافی برای تمیز کردن آن نداشته باشید، ممکن است به پرینترتان آسیب وارد شود. کافی است ابزارها و تجهیزات مناسبی برای تمیز کردن پرینتر داشته باشید، در صورت داشتن این ابزار خواهید دید که تمیز کردن پرینترهای لیزری به مراتب آسان‌تر از پرینترهای جوهر افشان است. پرینترهای جوهر افشان به دلیل ضایع‌های آلوده جوهر خیلی زود کثیف می‌شوند و تمیز کردن آن‌ها تا حدودی مشکل است و کثیفی‌هایی را به همراه دارد.

برای تمیز کردن پرینترهای لیزری کافی است مراحل زیر را گام به گام انجام دهید.

clean printer

تهیه وسایل لازم

همانطور که در بالا گفتیم، برای اینکه تمیز کردن پرینترهای لیزری بدون مشکل و آسیب رسانده به آن همراه باشد، بهتر است ابزار و تجهیزاتی را تهیه کنید. پرینترهای لیزری به عنوان مثال کارتریج 05a HP عملیات چاپ را با استفاده تونر که پودری متشکل از موادی مثل کربن، اکسید آهن، پلی استر و پلیمرهای خاص هستند، انجام می‌دهند. در نتیجه برای تمیز کردن این نوع پرینترها باید پودر تونرهای اضافی را از بین ببرید. در نتیجه شما نیاز به ابزارها و وسایل زیر هستید.

- پارچه نرم، لطیف و بدون پرز: یک پارچه نخی نرم و لطیف که تمیز باشد و پرزی ندهد تهیه کنید.

- الکل ایزوپروپیل و اسپری گردگیری: این الکل به الکل مالیدنی نیز شهرت دارد. الکل ایزوپروپیل به دلیل تبخیر شدن سریع بهترین محلول برای وسایل مکانیکی است چون بعد از استفاده هیچ اثر و رطوبتی از آن‌ باقی نمی‌ماند. در کنار این الکل، می‌توانید از اسپری گردگیری برای پاک کردن قسمت‌هایی که دسترسی به آن‌ها دشوار است استفاده کرده و ذره‌های به جا مانده از تونر را پاک‌سازی کنید.

- تهیه دستکش لاتکس: گاهی بر اثر تماس با پودر تونر ممکن است حساسیت‌های برای پوست ایجاد شود. برای اینکه از به وجود آمدن همچین حساسیت‌هایی دوری کرده و بهتر است از دستکش لاتکس یا دستکش‌های یک بار مصرف استفاده کنید.

- تهیه دستگاه دمنده هوا: تهیه این وسیله اختیاری است. این وسیله به زدودن گرد و غبار از روی قسمت‌های مختلف پرینتر لیزری کمک می‌کند.

مراحل پاک کردن پرینترهای لیزری

زمانی که وسایل مورد نیاز بالا را تهیه کردید، حال نوبت به تمیزکاری است. قبل از هر چیز پرینتر را از برق بکشید و آن را خاموش کنید. قبل از هر چیز اگر نسبت به پرینتر ناآشنا هستید، حتما از یک متخصص کمک بگیرید. پرینتر را باز کرده و طبق مراحل زیر عمل کنید.

نکته اول: قسمت‌هایی در پرینتر هستند که با دست و انگشت‌های‌تان نباید به آن‌ها دست بزنید.

نکته دوم: در تمام مراحل پاک‌سازی و تمیز کردن، آرام عمل کنید. قسمت‌های مختلف پرینتر حساس هستند و در صورت آسیب، باید تعمیر یا تعویض شوند. درام تونر و اجزای آن که به یونیت درام تونر شناخته می‌شود یکی از این وسایل حساس است، این قطعه اغلب در داخل کارتریج قرار دارد، البته گاهی به صورت جدا از هم هستند. یونیت درام سبز رنگ بوده و پوشش پلاستیکی به نام هوپر از آن محافظت می‌کند.

مرحله اول؛ خاموش کردن پرینتر و سرد شدن آن

همانطور که در بالا گفتیم، پرینتر را خاموش کرده و از دو شاخه پریز بکشید. سپس چند دقیقه‌ای را صبر کنید تا دستگاه خنک شود. پرینترهای لیزری زمان کار کردن بسیار داغ می‌شوند و تمیز کردن آن‌ها در این زمان کار کاملا اشتباهی است.

مرحله دوم؛ تمیز کردن کارتریج تونر

بعد از سرد شدن پرینتر، کارتریج تونر را از دستگاه خارج کنید. ممکن است کارتریج تونر در پشت دستگاه یا جلوی دستگاه قرار گرفته باشد. تونر اضافی کارتریج را با دستمال بدون پرز از کارتریج خارج کنید.

 

مرحله سوم؛ پاک‌سازی تونر اضافی از اجزای داخلی

با کمک گرفتن از دستمال نرمی و بدون پرزی که در اختیار دارید، یا در صورت خریداری دستگاه دمنده هوا، ذره‌های اضافی و باقی مانده تونر در قسمت‌ها و سطوح مختلف را پاک کرده و خارج کنید. تونر ممکن است در اطراف محفظه کارتریج جمع شده باشد. همچنین برای پاک کردن قسمت‌های داخلی بسیار دقت داشته باشید. زیرا قطعه‌های داخلی بسیار شکننده و حساس هستند.

مرحله چهارم؛ پاکسازی با الکل ایزوپروپیل

یک تکه از دستمال یا پنبه را به این ماده آغشته کنید و سپس وسایلی مثل کابل‌ها و سیم‌ها را پاک کنید. همچنین می‌توانید از الکل ایزوپروپیل برای پاکسازی سطوح قطعه‌های داخلی استفاده کنید. در تمیز کردن قطعه‌های داخلی با الکل مورد نظر بسیار دقت داشته باشید تا آسیبی به سطح پوششی آن‌ها وارد نشود، زیرا ممکن است آسیب جدی و طولانی مدت به آن‌ها وارد کنید.

می‎توانید از اسپری مخصوص پاک‌کننده نیز برای سطوحی که دسترسی به آن‌ها سخت است، نیز استفاده کنید. این اسپری را به سطوح مورد نظر اسپری کرده و با دستمال تمیز آن را پاک کنید. هنگام استفاده دقت داشته باشید تا صدمه‌ای به قطعه‌های داخلی وارد نشود.

مرحله پنجم؛ جمع کردن پرینتر

بعد از پاک‌سازی و تمیز کردن قطعه‌ها و سطوح مختلف، مطمئن شوید تا ذره‌ای از پودر تونر باقی نمانده باشد. حال که از تمیز کردن پرینتر لیزری خود مطمئن شدید، وسایل و قطعه‌هایی که درآوردید را با دقت سر جای خود قرار دهید. اگر برای سر هم کردن این وسایل مشکل دارید به دفترچه راهنمای پرینتر مراجعه کنید. اکنون بعد از پاک‌سازی، از تمیز بودن دستگاه و قطعه‌های داخل آن لذت خواهید برد.

پرینتر را به دو شاخه برق زده و روشن کنید. زمانی که شروع به پرینت گرفتن کنید، متوجه می‌شوید که دستگاه جان دیگری گرفته و عمل چاپ را کیفیت بهتری انجام می‌دهد.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم