برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.
دسته‌بندی وبلاگ
جستجو در وبلاگ

نقش فوم رول در پرینترهای لیزری

نوشته شده در تاریخ4 سال پیش 391
دوست داشتن0

هر پرینتر با کنار هم قرار گرفتن قطعه‌هایی ساخته و تولید می‌شوند و هر کدام نقشی را برعهده دارند. پرینترها به عنوان ابزار مهمی در شرکت‌های کوچک و اداره‌های بزرگ و حتی در مصرف خانگی استفاده می‌شوند. بسته به نوع استفاده می‌توانید پرینتر با ویژگی‌های مختلف را خریداری کنید. هر نوع پرینتر با هر ویژگی که خریداری کنید از اجزای مختلفی تشکیل شده و آشنایی با هر کدام از این قطعه‌ها به شما در روند استفاده و نگهداری از آن کمک می‌کند. در این مطلب قصد داریم تا درباره یکی از این قطعه‌ها به نام فوم رول صحبت کنیم و شما را بیشتر با عملکرد این قطعه آشنا کنیم. در ادامه همراه ما باشید.

فوم رول در پرینترهای لیزری قرار دارد و به آن PCR نیز گفته می‌شود و در کارتریج پرینترهای لیزری قرار گرفته است. کارتریج تونر قطعه مهم پرینترهای لیزری محسوب می‌شود و وظیفه اصلی پرینت برعهده این کارتریج است. خود کارتریج تونر از قطعه‌های مختلفی مثل تونر، درام و ... تشکیل شده و در نهایت کار همه این قطعه‌ها با هم منجر به پرینت می‌شود. هر کدام از این قطعه‎ها اگر به مشکل بربخورد، پرینت متوقف یا دچار مشکل می‌شود و نمی‌توانید پرینت باکیفیتی داشته باشید. یکی از این قطعه‌ها فوم رول است که در عین سادگی وظیفه مهمی را برعهده دارد و در ادامه کار این قطعه را توضیح می‌دهیم.

نقش فوم رول

فوم رول که همان غلطک شارژ اولیه (Primary Charge Roller) است و به آن PCR هم گفته می‌شود، وظیفه پاک کردن تصویر چاپ شده از روی درام را برعهده دارد و درام را برای پرینت بعدی آماده می‌کند. این قطعه از چندین لایه و سطوح متفاوت تشکیل شده است، این لایه‌ها با هم، شما را از کار درام مطمئن می‌کند. این لایه‌ها در صورت بروز هر گونه مشکل برای درام، از هر گونه هدر رفتن شارژ الکتریکی جلوگیری می‌کنند. اگر فوم رول نامرغوب باشد یا به سطح لایه‌های آن‌ها خدشه‌ای با مواد شیمیایی وارد شود، درام به مشکل برمی‌خورد. درنتیجه باید در نگهداری و حفظ این قطعه بسیار دقت داشته باشید و کارتریجی را خریداری کنید که PCR آن مرغوب باشد. فوم رول‌ها یا غلطک شارژ اولیه باکیفیت و مرغوب از یک میله فولادی برای انتقال ولتاژ درون کارتریج استفاده می‌کنند.

همانطور که گفتیم این رول از لایه‌هایی ساخته شده است. شفت داخلی این رول از جنس استیل است که یک روکش فوم مانند روی آن را پوشانده و ماده آن برای جلوگیری از هدر رفتن شارژ الکتریکی مناسب است. وجود شارژ AC و DC با هم از ویژگی‌های فوم رول و مزیت آن است. درام برای دریافت تصویر از لیزر و تونر از مگنت از شارژ DC کمک می‌گیرد.

طرز کار فوم رول یا فوم رولر

در ابتدا باید بگوییم که فوم رول همان فوم رولر است و هیچ فرقی بین آن‌ها نیست. پوشش این قطعه از جنس لاستیک یا نمد بوده و در میان همه قطعه‌ها، قطعه‌ای است که دیرتر از بقیه خراب می‌شود. این قطعه وظیفه پاک کردن ضایعات باقی مانده روی درام را برعهده دارد. این ضایعات بعد از چسبیده شدن تونر به کاغذ، روی درام باقی می‌مانند. در واقع پاک‌سازی سطح درام و جلوگیری رسیدن تونرهای سوخته به درام برعهده فوم رول است و با یک چرخش کامل به مخزن تونر این عمل را انجام می‌دهد.

این قطعه با اینکه جنس مقاومی دارد اما بسیار حساس است و اگر به آن ضربه‌ای وارد شود یا روی آن خشی به وجود بیاید، آن قسمت از فوم رول نمی‌تواند درام را تمیز کند و در نتیجه کثیفی‌های تونر روی درام باقی می‌ماند. وجود این کثیفی‌ها روی درام کیفیت چاپ را پایین می‌آورد و در نتیجه به مرور زمان درام خراب می‌شود.

foam roll

مشخصات ظاهری فوم رول

فوم رول یا PCR یک غلطک باریک از جنس استیل است که لاستیکی شبیه فوم روی آن را پوشانده و قطر این قطعه استوانه‌ای شکل به 10 تا 15 میلی‌متر می‌رسد. فوم رولر داخل کارتیج تونر قرار دارد و پشت وایپر و سطح درام را می‌پوشاند. فوم رول با درام پرینتر و کارتریج اندازه یکسانی دارد. کار این قطعه مرتبط با درام است و در نتیجه با درام ارتباط تنگاتنگی دارد و به آن چسبیده و زیر آن بلید کارتریج قرار گرفته است.

همانطور که گفته شد، این قطعه اهمیت بسیار بالایی در کیفیت چاپ در پرینترهای لیزری و ماشین‌های اداری دارد. با وجود اهمیت بالا، این قطعه بسیار ساده طراحی شده و پیچیدگی خاصی ندارد. مهم‌ترین ویژگی برای انتخاب فوم رول، جنس آلیاژ به کار رفته و تکنولوژی ساخت آن است و این مورد مهم‌ترین فاکتور در انتخاب فوم رولر یا PCR است.

تبعات خرابی فوم رول

همانطور که گفتیم، فوم رول جنس مقاومی دارد، با این حال اگر ضربه‌ای به آن وارد شود باعث اختلال در روند چاپ می‌شود. هر قسمتی که در فوم رول دچار آسیب شود، نمی‌تواند سطح درام را از تونر باقی مانده بعد از چاپ به خوبی پاک کند و کارتریج برای پرینت بعدی دچار مشکل می‌شود. یکی از علامت‌های اولیه در خرابی فوم رول، درست جاگذاری نشدن این قطعه در کارتریج است. زمانی که دستور پرینت صادر می‌شود، کاغذ وارد دستگاه پرینتر شده و اگر این مشکل وجود داشته باشد، کاغذ بعد از چاپ کاملا سیاه خواهد شد.

اگر در فایلی که می‌خواهید پرینت بگیرید، هنگام چاپ یک کلمه پشت هم تکرار شود و به مرور کم رنگ‌تر شود، یکی دیگر از نشانه‌های مشکل و خرابی در فوم رول است. مشکلاتی مثل پرینت تیره به صورت کامل یا بخشی از کاغذ، چاپ نقطه‌های نامنظم و خط‌های اضافی روی کاغذ چاپ شده از دیگر علائم وجود مشکل در فوم رول است.

اگر با علائم گفته شده در بالا روبه‌رو شدید، به جای این که خود وارد عمل شوید شروع به بررسی درام و کارتریج کنید، آن را به مراکز معتبری که خدمات پرینتر ارائه می‌دهند ببرید تا آن را بررسی کرده و در صورت لزوم، فوم رول باکیفیت دیگری را جایگزین کند. این قطعه بسیار حساس است و به دلیل اینکه به درام چسبیده، هر گونه کاری ناشیانه باشد به درام هم صدمه می‌زند و برای همین بهتر است تعمیر آن را به افراد کاربلد بسپارید.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم