دسته‌بندی وبلاگ
جستجو در وبلاگ

چه تونری مناسب کارتریج شما است؟

نوشته شده در تاریخ4 سال پیش 696
دوست داشتن0

اگر یک پرینتر دارید یا با کار چاپ و پرینت سر و کار دارید، حتما با کارتریج و مقوله تونر آشنا هستید. شاید هم به تازگی یک پرینتر خریداری کردید و می‌خواهید درباره تونر و نحوه انتخاب آن برای کارتریج‌تان اطلاعات بدست آورید، در هر صورت بهتر است این مطلب را از دست ندهید. وجود انواع کارتریج‌ها در بازار سردرگمی را در انتخاب تونر مناسب برای کارتریج ایجاد می‌کند. ما اینجا هستیم تا شما در چاه این سردرگمی نیافتید. ابتدا باید بدانید که تونر چیست و نحوه عملکرد آن به چه صورت است.

تونر چیست؟

تونر یک پودر فشرده شده متشکل از مواد مختلف هست؛ پودر کربن، پلی‌استر، اکسیدآهن، پلیمرهای خاص و رزین مواد اصلی تونر هستند. البته کربن بیشترین درصد این مواد را تشکیل می‌دهد. تونر ممکن است سیاه یا رنگی باشد و با توجه به نوع پرینتر و کارتریج که در ادامه درباره آن صحبت می‌کنیم، می‌توانید تونر مناسب خود را انتخاب کنید. در پرینترهای لیزری سیاه و سفید، تونر یا همان جوهر خشک در شارژ کارتریج به کار می‌رود. کارتریج در واقع محل ذخیره و نگهداری تونر است، کارتریج‌ها دو نوع تونر یا جوهر را در خود نگهداری می‌کنند که بستگی به مدل دستگاه و پرینتر انتخاب می‌شوند.

سازگاری تونر با مدل دستگاه

اولین و مهم‌ترین مورد در انتخاب تونر، مدل و برند دستگاه شماست؛ همانطور که می‌دانیم پرینترها انواع مختلفی دارند از پرینترهای معمولی گرفته تا دستگاه کپی و چندکاره. بعد از اینکه نسبت به مدل و برند دستگاه‌تان اطلاع پیدا کردید، اکنون باید  Manufactor Part Numberدستگاه‌تان که روی کارتریج پرینتر قرار دارد را پیدا کنید. به عنوان مثال اگه پرینتر شما کانن سری i-SENSYSباشد، کاتریج لیزری کانن 737 مناسب این پرینتر است. می‌توانید پارت نامبر را از روی دستگاه مشاهده کنید یا با جست‌وجو در اینترنت به کد فنی دستگاه دست پیدا کنید. بعد از پیدا کردن کد کارتریج می‌توانید تونر مناسب کارتریج را از فروشنده‌های معتبر بخرید.

cartridge laserjet

مناسب‌ترین تونر کدام است؟ تونر OEM را بشناسید

این را باید بدانید که بهترین و مناسب‌ترین تونر برای پرینتر شما همان تولیدکننده‌های اصلی دستگاه‌تان مثل کانن (Canon)، اچ پی (HP)، سامسونگ (SAMSUNG) و ... هستند. به این تونرها، تونر OEM می‌گویند. البته باید توجه داشته باشید که این کمپانی‌ها تونر یا همان جوهر پرینتر را داخل کارتریج اصلی قرار داده و در بازار عرضه می‌کنند و به صورت آزاد در بازار به فروش نمی‌رسد و در صورت فروش هم هزینه آن زیاد است.

در نتیجه توصیه می‌شود تا کارتریج متناسب با دستگاه‌تان خریداری کنید، در مقاله «تفاوت کارتریج تونر سازگار با تونر اصلی چیست؟» به طور کامل در این رابطه صحبت کرده‌ایم. با این کار امکان شارژ چندین باره برای شما نیز فراهم می‌شود و در نتیجه هزینه کمتری پرداخت می‌کند.. به طور مثال زمانی که کارتریج لیزری HP 17A روی دستگاه پرینتر شماست قابلیت چندبار شارژ شدن را دارد.

اگر به هر دلیلی نتوانستید از تونر اصلی شرکت سازنده استفاده کنید، بهتر است تونرهای سازگار را تهیه کرده که جایگزین تونر OEM شود. براساس استانداردهای کنترل کیفیت، در بیشتر مواقع تونرهای مختلف OEM مناسب پرینتر شما هستند. کیفیت این تونرهای سازگار با توجه به شرکت سازنده و شیوه بازسازی متفاوتند.

برای اینکه مشکل خاصی در کیفیت چاپ با استفاده از تونرهای سازگار برای شما به وجود نیاید، حتما این تونرها را از فروشنده‌های معتبر خریداری کنید. تونرهای بی‌کیفیت ممکن است هزینه پایینی داشته باشند اما عمر کوتاهی دارند و کیفیت چاپ‌های‌شان نیز پایین است.

cartridg

در انتخاب تونر مناسب به چه مواردی توجه کنیم؟

یکی از عوامل موثر روی تعداد چاپ کاغذ و کیفیت آن، تونر است. کیفیت مواد ساخت تونر و ظرفیت مخزن کارتریج روی تعداد چاپ تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم به سمت محصولات ارزان قیمت نروید اگر کیفیت و تعداد چاپ کاغذ برایتان اهمیت دارد، چون هر ارزانی بی‌دلیل نیست.

در انتخاب تونر باید به اندازه ذرات پودر دقت کنید. هر چقدر پودر از ذره‌های کوچکتری تشکیل شده باشد، تونر با کیفیت‌تر خواهد بود. با روند پیشرفت اندازه این ذره‌ها روز به روز کاهش پیدا می‌کند تا جایی که الان از 16 میکرون به 8 میکرون رسیده است.

تونر چه رنگی بخرم؟

عامل انتخاب رنگ، به مدل و برند دستگاه شما بستگی دارد؛ پرینتر شما رنگی است یا سیاه و سفید. تکلیف در پرینترهای سیاه و سفید مشخص است و شما باید تونر مشکی رنگ بخرید. در پرینترهای رنگی از چهار رنگ اصلی قرمز، آبی، زرد و مشکی برای چاپ استفاده می‌شود. در نتیجه خرید تونر برای این نوع پرینترها، باید هر چهار رنگ را خریداری کنید.

laserjet color

تونر را به چه صورت شارژ کنم؟

یکی از کارهای مداوم در حوزه چاپ شارژ کردن تونر است. اگر آدم فنی هستید و می‌خواهید خودتان شارژ تونر را انجام دهید مقاله «چطور یک کارتریج خریداری کنم؟ کارتریج به چه صورت شارژ می‌شود؟» را بخوانید. اگر در خود توانایی انجام شارژ به صورت شخصی را می‌دانید طبق راهنمایی در این مقاله عمل کنید، در غیر این صورت خود را به زحمت نندازید و به جای آن کافی است به فروشگاه‌های خدمات پرینتری مرااجعه کنید.

این را هم باید بدانید که زمانی که کارتریج خود را شارژ می‌کنید، تنها تونر شارژ نمی‌شود. کارتریج از قطعات دیگری مانند مگنت، درام، پرس، کاغذ کش و ... ساخته شده و هر کدام از این قطعه‌ها نیاز به رسیدگی دارند. پس اگر از سالم بودن این قطعه‌ها هم مطمئن نیستید پس به جای یک تجربه که ممکن است هزینه بیشتری برای شما به بار بیاورد آن را به دست متخصص‌های این حوزه بسپارید. بعد از شارژ کارتریج به دو نکته زیر توجه کنید:

نکته اول: قبل از اینکه کارتریج شارژ شده را در دستگاه قرار دهید، آن را به خوبی تکان داده و بعد نسبت به نصب آن اقدام کنید.

نکته دوم: امکان دارد که بعد از شارژ کارتریج هنوز کیفیت چاپ مورد رضایت شما نباشد، برای این کار تعویض کاغذ را امتحان کرده و از یک کاغذ باک یفیت‌تر استفاده کنید.

تونر را در بازار پیدا نکردم

گاهی ممکن است براساس مدل پرینتر شما، بعد از جست‌وجوی فراون، تونر مورد نظر خود را در بازار پیدا نکنید و به اصطلاح تخمش را ملخ خورده باشد. در این صورت می‌توانید از مدل‌های دیگر که با دستگاه شما سازگاری دارد. استفاده کنید. برای این کار حتما از کارشناسان این حوزه راهنمایی بگیرید.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم