دسته‌بندی وبلاگ
جستجو در وبلاگ

عمر دارم کارتریج تمام شود، چه اتفاقی می افتد؟

نوشته شده در تاریخ4 سال پیش 325
دوست داشتن0

کارتریج یکی از بخش‌های مهم و اساسی پرینتر است، برای همین هنگام خرید باید دقت زیادی داشته باشید تا کارتریج مناسب دستگاه خود را خریداری می‌کنید. در مقاله «چطور یک کارتریج خریداری کنم؟ کارتریج به چه صورت شارژ می‌شود؟» درباره خرید کارتریج راهنمایی کردیم و بهتر است این مقاله را حتما بخوانید. یکی از بخش‌های مهم کارتریج علاوه بر تونر درام است. درام کارتریج وظیفه مهم ذوب کردن جوهر تونر روی کاغذ را برعهده دارد. در نتیجه حفظ و نگهداری آن بسیار مهم است.

refill toner

هر کدام از بخش‌های پرینتر مثل خرید درام کارتریج، تونر و درام دارای عمر مفید کارکرد هستند. بعد از تمام شدن این عمر نیاز به تعویض یا شارژ دارند. حال سوالی که پیش می‌آید این است که از کجا متوجه شویم یک قطعه عمرش تمام شده است. برای هر کدام از این قطعه‌ها نشانه‌هایی است که شما را متوجه اتمام عمرشان می‌کنند. در این مقاله قصد داریم تا درباره نشانه‌های پایان یافتن عمر درام صحبت کنیم. قبل از اینکه درباره این نشانه‌ها بدانید بهتر است نسبت به درام و عملکرد آن آگاه شود و برای همین توصیه می‌کنیم مقاله «درام کارتریج چیست» را بخوانید. فرآیند پرینت در پرینترهای لیزری با استفاده از درام‌های حساس به نور یا فوتوسنستیو انجام می‌شود. الگوی پرینت روی درام بارگذاری می‌شود و بار الکتریکی در قسمتی که به آن نور تابیده می‌شود، کنار می‌رود. تونر در قسمت‌هایی که بار الکتریکی وجود دارد و شارژ شده جذب می‌شوند و سپس طرح یا همان الگو روی کاغذ چاپ می‌شود. درام‌ها از نظر مواد ساخته شده در پوشش آن‌ها متفاوت هستند که طول عمر هر درام بسته به مواد ساخته شده آن‌ها متفاوت است.

drum cartridge

برگردیم به موضوع این مطلب، از کجا متوجه شویم عمر درام کارتریج تمام شده است؟ نشانه‌های زیر را در عملکرد پرینترتان بررسی کنید.

- چاپ متوقف می‌شود

اگر مقاله‌ای که در بالا به آن اشاره کردیم را بخوانید متوجه عملکرد و نحوه کار درام می‌شوید. درام وسیله انتقال تونر به کاغذ را دارد، طرح شما به وسیله لیزر روی پوشش بیروی درام نقش می‌بندد، ذره‌های تونر توسط قسمت‌های که لیزر بر آن‌ها تابیده شده جذب می‌شوند و سپس روی کاغذ نقش یا همان پرینت صورت می‌گیرد. این عمل در حالی اتفاق می‌افتد که درام مدام در حال چرخش است. با این توضیح کوتاه حتما متوجه اهمیت کار درام شدید، در اینجا اگر درام کوچکترین اتفاقی برایش بیافتد عمل چاپ نیز دچار اختلال می‌شود.

بسیاری از پرینترهای امروزی دارای سنسورهایی مرتبط با فعالیت درام هستند. این سنسورها روی تعداد صفحه‌هایی را که توسط درام چاپ شده‌اند نظارت دارند. هر درام کارتریج ظرفیت به خصوصی برای چاپ دارد. به طور مثال کاتریج 737 CANON به طور کلی تا 2400 صفحه ظرفیت چاپ دارد. برای درام هم ظرفیت به خصوصی تعیین می‌شود. زمانی که به پر شدن این ظرفیت نزدیک می‌شوید این سنسورها به شما هشدار می‌دهند تا درام را عوض کنید. اگر به این هشدار بی‌توجه باشید و عملیات چاپ را ادامه دهید، این سنسورها باعث توقف عملیات می‌شوند. این کار علاوه بر آسیب ندیدن دستگاه باعث می‌شود تا کیفیت چاپ‌تان هم کم نشود.

printer

- چاپ تار و محو است

کیفیت چاپ یکی دیگر از معیارهایی است که میتوانید با توجه به آن عملکرد درام را بسنجید. یکی از نشانه‌های کیفیت وضوح و شفافیت چاپ است هر چقدر از این وضوح و شفافیت کم‌تر شود، به پایان عمر درام نزدیک‌تر می‌شوید. تاری و محو بودن متن، تصاویر و اشکال یکی از نشانه‌های پایین آمدن کیفیت چاپ است. این اتفاق به مرور زمان با شارژ شدن و خالی شدن شارژ، مواد شیمیایی داخل درام تجزیه می‌شوند. زمانی که مواد داخل درام تجزیه و تحلیل می‌روند قدرت آن برای جذب تونر نیز کمتر شده و در نهایت به تاری و محو شدن پرینت می‌انجامد. درنتیجه نیاز به تعویض درام است. گاهی اوقات نیز با کاهش شارژ کارتریج تونر این اتفاق می‌افتد. پس قبل از تعویض درام حتما از میزان تونر و جوهر مطمئن شوید.

printer hp

- وجود نقطه‌ها و لکه‌هایی در کاغذ

یک درام برای چاپ طرح با کیفیت طبق الگوی داده شده نیاز به سطح صاف و تمیز دارد. برای همین موضوع بیشتر درام‌ها دارای وایپرهایی هستند که تونرهای باقی مانده روی درام را تمیز و پاک می‌کنند. آسیب دیدن همین وایپرها (بلید) باعث باقی ماندن لکه روی درام می‌شود و همین موضوع دلیلی است تا درام را تعویض کنید.

گاهی اوقات بعد از مدتی استفاده درام دچار خراش و لک می‌شود. این خراش و لک ممکن است بر اثر بی‌توجهی مثل ریختن خورده غذا یا ماده‌ای روی کارتریج و پرینتر ایجاد شوند، وجود حتی خورده کاغذ کوچک نیز امکان ایجاد خراش روی درام را ایجاد می‌کند. همچنین رسوب‌های تونر باعث خراشیده و لک شدن تونر می‌شوند. وجود این خراش‌ها، لکه‌ها و نقطه‌هایی را روی کاغذ ایجاد می‌کنند و به مرور زمان کیفیت چاپ را پایین می‌آورند تا جایی پیش می‌روند که پرینتر به اصطلاح صفحه سیاه چاپ می‌کند. در این موقع است که عمر درام تمام شده و باید آن را تعویض کنید.

بهتر است قبل از تعویض درام را با پارچه‌ای تمیز، نرم و بدون پرز پاک کنید، شاید مشکل لک و نقطه‌ها در چاپ برطرف شد. در پاک کردن درام نهایت دقت و توجه را داشته باشید.

- پدیدار شدن خطوط روی کاغذ

گاهی اوقات هنگام چاپ، شاهد خط‌های ناخواسته و نابهنجاری روی کاغذ هستید، در این زمان حتما اتفاقی برای درام کارتریج شما افتاده است که باید آن را بررسی کنید. همانطور که در بالا گفتیم درام کارتریج‌ها باید صفحه‌ای صاف و تمیز داشته باشند. وجود هر گونه خط، لک و آسیب روی آن‌ها باعث پدیدار شدن این خطوط می‌شود. این خطوط به صورت عمودی روی صفحه شما دیده می‌شوند. در اینجاست که باید به فکر تعویض درام بیافتید چون عمر درام کارتریج شما پایان یافته است.

در انتها باید در این زمینه نکته‌ای را بگوییم، به طور معمول پس از سه بار شارژ کردن کارتریج نیاز به تعویض درام است. همچنین باید دقت داشته باشید که درام‌ها به نور حساس هستند و اگر صدمه‌ای به پوشش خارجی آن‌ها وارد شده باشد و در معرض نور قرار بگیرند به اصطلاح درام می‌سوزد و از کار می‌افتد.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم