برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.
دسته‌بندی وبلاگ
جستجو در وبلاگ

چیپست تونر کارتریج چیست ؟

نوشته شده در تاریخ4 سال پیش 423
دوست داشتن0

پرینترها از قطعه‌های مختلفی ساخته می‌شوند و هر کدام وظیفه‌ای برعهده دارند تا کار اجرا و پرینت انجام شود. احتمالا اسم کارتریج، تونر و درام زیاد شنیده‌اید، اما باید بدانید که پرینتر از قطعه‌های دیگری نیز تشکیل شده که اتفاقا عملکرد آن‌ها به قدری مهم هست که در صورت نبود یکی از آن‌ها کار چاپ لنگ می‌ماند. یکی از این قطعه‌ها که کمتر اسم آن را شنیدید، چیپست کارتریج یا تراشه یا چیپ کارتریج است. ما در این مقاله قصد داریم درباره این قطعه و کار آن صحبت کنیم. بنابراین تا انتهای این مطلب با ماه همراه باشید.

در مقاله‌های قبلی درباره اهمیت تونر صحبت کردیم و می‌دانید تمام شدن تونر کارتریج یا خراب شدن آن باعث توقف عملیات چاپ می‌شود. در مقاله «چه تونری مناسب کارتریج شما است؟» درباره اهمیت تونر گفتیم و توصیه می‌کنیم این مقاله را بخوانید. حتما برای‌تان سوال پیش می‌آید که تونر چه ارتباطی با چیپست دارد؟ این دو به هم ارتباط دارند و کمی صبر داشته باشید، به اصل موضوع هم می‌رسیم.

chipset samsung

به طور کلی چیپست یا همان چیپ کارتریج وظیفه ارتباط کارتریج تونر با پرینتر را دارد. در واقع بدون این قطعه کار پرینت شما لنگ می‌شود.

چیپست کارتریج تونر چه کاری انجام می‌دهد؟

این قطعه متعلق به پرینتر بوده و داخل آن قرار دارد، چیپست از طریق فرکانس رادیویی به پرینتر وصل می‌شود و اطلاعات مرتبط با کارتریج تونر را با پرینتر مخابره می‌کند. چیپ کارتریج شبیه یک برد الکتریکی در مقیاس کوچک است. این قطعه یک پوینت برای ذخیره اطلاعات دارد. برخی از پرینترها علاوه بر داشتن چیپست یک پردازنده نیز دارند که پاسخ دادن به درخواست‌های پرینتر از وظیفه‌های این پردازنده است.

این برد الکتریکی در واقع مغز حسابگر کارتریج است، چیپست علاوه بر مخابره کردن اطلاعات وظایف دیگری هم دارد که به آن‎ها اشاره می‌کنیم. به بیان ساده‌تر هر زمانی که هشداری نسبت به کارتریج تونر از سوی پرینتر یا کامپیوتر مشاهده می‎کنید برعهده چیپست است. این قطعه از سیلیکون (silicon) ساخته شده و نام دیگر آن IC (Integrated Circuit) است و از کریستال سیلیکون ساخته می‌شوند. کریستال سیلیکون چند عنصر الکتریکی را در خود جای داده، در واقع چیپست نیمه رسانا است و میزان ناخالصی آن کنترل شده است.

با چیپست کارتریج تونر بیشتر آشنا شوید

برد الکتریکی چیپ کارتریج از تعداد زیادی خازن، ترانزیستور و مقاومت تولید می‌شود، اندازه آن از یک اینچ تا یک سانتی‌متر متغیر است. ترانزیستور عنصر اصلی این قطعه بوده، همچنین رد و بدل کردن اطلاعات یا همان مخابره کردن اطلاعات و بررسی مدارها که به صورت «صفر و یک» انجام می‌شود، وظیفه مجموعه‌ای از این عناصر الکتریکی است. تعداد عناصر ساخته شده در تراشه چیپست روی تقسیم‌بندی مدارها تاثیر می‌گذارد.

حال که از لحاظ علمی کمی با چیپست آشنایی پیدا کردید، حال بیشتر درباره عملکرد آن بدانیم؛ اینکه این تراشه چه کارهایی انجام می‌دهد؟

sharp chipset

وظایف چیپست کارتریج چیست؟

1- با استفاده از این تراشه کارتریج تونر به پرینتر شناخته می‌شود. این عمل با ذخیره اطلاعات اصلی و با اهمیت تونر اتفاق می‌افتد، چیپست آن‌ها را ذخیره کرده و با استفاده از فرکانس رادیویی با پرینتر مخابره می‌کند.

2- نشان دادن مقدار کارتریج تونر از دیگر وظیفه‌های چیپ کارتریج است. برخی بر این باور هستند که این قطعه از میزان تونر آگاه می‌شود در حالی که این باور غلطی است. چیپست از میزان تونر در کارتریج باخبر نیست. این تراشه براساس شمارش صفحه‌های چاپ شده عمل کرده و در نتیجه میزان تونر را محاسبه می‌کند. تعداد صفحه‌های قابل چاپ برای هر کارتریج تونر به صورت پیش فرض روی آن تنظیم شده است. به طور مثال برای کارتریج لیزری مشکی HP 05A تعداد 2300 صفحه چاپی در نظر گرفته شده است.

3- با استفاده از اطلاعاتی که نسبت به میزان تونر بدست می‌آورد، اطلاعات پودر تونر را مدیریت می‌کند. در واقع زمانی که سنسورهای شمارش به ظرفیت کارتریج تونر نزدیک می‌شود، اطلاعات پودر تونر هم به روز شده و هشدار اتمام پودر تونر به می‌دهد.

4-اطلاعات مرتبط با چاپگر یا همان پرینتر در چیپست ذخیره می‌شود.

5- هر زمان که پرینتر نیاز به دریافت اطلاعات داشته باشد از تراشه چیپست استفاده می‌کند. در کل چیپست اطلاعات مرتبط با پرینتر را داخل خود ذخیره می‌کند و هنگامی که به این اطلاعات نیاز باشد، پرینتر به سراغ آن می‌رود.

وجود نقص در عملکرد چیپست

با وجود توضیح‌های بالا، عملکرد چیپست دچار نقص‌ها و مشکل‌هایی است. برای اینکه با نقص‌های موجود در عملکرد چیپ کارتریج آشنا شوید، به موارد زیر توجه کنید.

1- همانطور که در بالا گفتیم و یک مثال هم زدیم، هر کارتریج تونر دارای ظرفیت به خصوصی است. زمانی که پرینتر تعداد مشخصی چاپ انجام می‌دهد در واقع به حد تعیین شده کارتریج می‌رسیم، چیپست نمی‌تواند عملیات پرینتر را متوقف کند. پرینتر با استفاده از پیام‌هایی که در آن ذخیره شده و دریافت آن‌ها تصمیم می‌گیرد که پرینت را متوقف کند یا خیر. محاسبه این پیام‌ها از طریق چیپست انجام نمی‌شود.

2- کنترل کردن مقدار تونر برعهده چیپست نیست. اطلاعات مرتبط با مقدار اولیه چاپ به صورت پیش‌فرض روی چیپست ذخیره می‌شود. پرینتر تنها می‌تواند اطلاعات داخل این تراشه را براساس میزان چاپ، مصرف تونر، ناکافی بودن تونر و دیگر اطلاعات محاسبه کرده و مخابره کند. چیپست با استفاده از این اطلاعات پیام‌های «ناکافی بودن تونر» یا «تمام شدن جوهر» را اعلام می‌کند. این پیام‌ها بعد از ثبت هرگز پاک نمی‌شوند. پاک نشدن این پیام‌ها و صفر شدن اطلاعات از جمله نقص‌های چیپ کارتریج است.

chipset hp

برای مثال ممکن است ایراد دیگری در پرینتر وجود داشته باشد و اطلاعات غلط به چیپست مخابره شده و آن هم پیام «ناکافی بودن تونر» را نشان می‌دهد که اشتباه است. به فرض رولر مگنت برای کاتریج لیزری مشکی 737 CANON به خوبی متصل نشده، همین باعث می‌شود که پیام «تمام شدن تونر» از طریق چیپست به پرینتر مخابره می‌شود. بعد از بررسی زمانی که رولر مگنت را متصل کنید، باز هم شاهد دریافت پیام هشدار هستید. این مشکل تنها با تعویض چیپست یا پاک کردن اطلاعات این تراشه برطرف می‌شود.

3- یکی دیگر از نقص‌های چیپست این است که این تراشه نمی‌تواند مقدار تونر را کنترل کند. در ابتدای کار یک پرینتر، مقدار تونر با شمارش پیکسل‌های چاپ شده مشخص می‌شود. بعد از گذشت مدتی پرینتر برای میزان استفاده تونر به فرمولی می‌رسد. داده‌های بدست آمده از محاسبات در چیپست ذخیره می‌شوند. در واقع چیپست کارتریج تونر تنها وسیله ذخیره اطلاعات است و تنها این قطعه این اطلاعات را داده‌های اولیه خود می‌سنجد.

با توجه به توضیحات عملکرد چیپست و نقص‌های آن، اگر شما شاهد پیام هشدار مبنی بر تمام شدن تونر یا ناکافی بودن آن دریافت کردید، حتما به آن پیام اهمیت دهید و ابتدا کارتریج تونر را بررسی کنید. اگر میزان تونر به اندازه کافی بود، بدانید یک مشکل در جمع‌آوری اطلاعات توسط چیپست وجود دارد.

 

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم