برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.
دسته‌بندی وبلاگ
جستجو در وبلاگ

چطور رول لیبل را شناسایی کنیم؟

نوشته شده در تاریخ4 سال پیش 330
دوست داشتن0

چند سالی است که پرینترهای جدیدی به نام پرینترهای حرارتی تولید و وارد بازار شده است. این پرینترهای حرارتی برای مصارف خاصی استفاده می‌شوند. این نوع پرینترها برای چاپ متن، بارکد و ... روی برچسب‌های با موم آب شده به کار می‌روند. اگر مطلب «رول حرارتی چیست و چه کاربردی دارد؟» را بخوانید، بیشتر با کارآیی این نوع پرینترها و کاغذهایی آن‌ها آشنا می‌شوید.

همانطور که گفتیم این پرینترها از کاغذهای حرارتی یا لیبل‌ها برای چاپ استفاده می‌کنند. لیبل‌ها یا همان برچسب‌ها نوعی از کاغذهایی هستند که در آن اطلاعاتی مثل بارکد قابل چاپ هستند. اگر کمی به دور و اطراف‌تان و محصولاتی که خریداری می‌کنید نگاه بیاندازید متوجه این لیبل‌ها می‌شوید. برای شناسایی و چاپ اطلاعاتی روی تمام محصولات از خرده فروشی گرفته تا محصولات آرایشی و بهداشتی، درمانی و تخصصی، بارکدی روی لیبل چاپ شده و روی بسته‌بندی محصول چسبیده است. زمانی که با پرینترهای حرارتی کار می‌کنید باید بتوانید تشخیص دهید که برچسب خام، مخصوص چاپ انتقال حرارتی است یا برای چاپ حرارتی مستقیم مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مطلب قصد داریم تا درباره نحوه شناسایی این لیبل‌ها با شما صحبت کنیم و راه‌های تشخیص این موارد را بگوییم، همراه ما باشید.

roll printer

لیبل چیست؟

قبل از این که درباره نحوه تشخیص لیبل‌ها صحبت کنیم، باید بدانید که لیبل چیست؟ لیبل یا همان برچسب نوعی کاغذ از جنس پلیمر، پارچه یا فلز است که با استفاده از پرینترهای حرارتی برای چاپ اطلاعاتی از کالا و محصول مثل نام کالا، مشخصات، هشدارها، گارانتی، موارد امنیتی و ... استفاده می‌شود. در این میان برچسب‌های دیگری هم وجود دارند که به آن‌ها برچسب‌های دیجیتالی هم گفته می‌شود. لیبل‌ها یا برچسب‌ها را می‌توان در حالت‌های جداگانه، رول و به صورت ورق تهیه کرد. چاپ بارکرد و اطلاعات و مشخصات کالا از معمول‌ترین کارهایی که در چاپ با رول لیبل انجام می‌شود. چسبندگی و ماندگاری این لیبل‌ها به بسته‌بندی کالا و شرایط نگهداری آن بستگی دارد و برای همین لیبل را مطابق با شرایط باید انتخاب کنید.

لیبل‌ها همان ابزارهای برچسب‌های استاندارد و از نوعی چسب برخوردار هستند. این لیبل‌ها به طور مستقیم به یک کالا یا یک شی چسبانده می‌شوند. از برچسب‌ها به دلیل استفاده راحت و طراحی ساده بیشتر برای چاپ بارکد استفاده می‌شود. این لیبل‌ها در انواع و سایزهای مختلف برای کارهای گوناگون استفاده می‌شود.

لیبل‌ها و موارد مصرف

همانطور که گفتیم لیبل‌ها انواع مختلفی دارند و برای کارهای متفاوتی قابل استفاده هستند. شما می‌توانید بسته به هدف استفاده و شرایط نگهداری، نوع لیبل مورد نیاز خود را تهیه کنید. در زیر به برخی از این لیبل‌ها، ویژگی‌ها و موارد مصرف‌شان اشاره می‌کنیم.

لیبل کاغذی (Paper Label): این لیبل‌ها از جنس گلاسه، نیم گلاسه و مات در رنگ‌های مختلف مثل آبی، بنفش، قرمز و ... ساخته می‌شوند. در صنایع نساجی، پوشلک، لوازم التحریر، بسته‌بندی مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی، لوازم خانگی، الکترونیکی و .... از این لیبل‌ها استفاده می‌کنند. لیبل کاغذی در برابر حرارت چاپگرهای رومیزی چسبندگی مقاومی دارد و چسبندگی این نوع لیبل برای شیشه، کاغذ، فلز، پلاستیک و ... مناسب است.

لیبل پی وی سی (Pvc Label): این لیبل‌ها که به آن‌ها صدفی هم گفته می‌شود، حالت پلاستیکی دارد و تا 80 درجه سانتیگراد را نیز تحمل می‌کند. از لیبل پی وی سی در بخش‌‌های پتروشیمی، صنایع شیمایی، رنگسازی، انتقال خون، مواد شوینده و ... استفاده می‌شود. این لیبل‌ها مقاومت بالایی در برابر کشش و پارکی دارند.

لیبل متال (Metal): این لیبل از نوعی آلیاژ فلز ساخته شده و به عنوان شناسنامه کالا معروف است و به طور معمول تا پایان عمر محصول روی آن باقی می‌ماند. از این نوع لیبل‌ها در لوازم خانگی، الکترونیکی، لوله و پروفیل، موبایل، کامپیوتر و ... استفاده می‌شود. چسبندگی مناسبی روی شیشه، کاغذ، فلز، پلاستیک و ... دارد.

لیبل حرارتی (Thermal Label): همانطور که از نام این لیبل مشخص است، این نوع لیبل‌ها به حرارت چاپگرها حساس هستند و از آن‌ها در چاپگرهای حرارتی (بدون ریبون) استفاده می‌شود. این برچسب در سه نوع حرارتی ریمو، حرارتی واتر پروف و حرارتی معمولی ساخته و عرضه می‌شود. از لیبل حرارتی معمولی برای چاپ متن، بارکد؛ عدد و ... استفاده می‌شود.

لیبل پارچه ای یا تایوک (Tyvek, Textile, Fabric): این لیبل از الیاف مصنوعی به صورت نوارهای پارچه‌ای رول شده و در سایزهای مختلف ساخته می‌شود. لیبل پارچه‌ای را در دو نوع مختلف مات و براق می‌توانید تهیه کنید. این نوع لیبل‌ها مقاومت بالایی در برابر آنزیم‌ها، مواد شوینده و حلال‌های لکه‌بر دارند. این لیبل پارچه‌ای ضد آب و قابل شست‌شو است.

label roll printer

شناسایی رول لیبل

حال که درباره لیبل و برخی از انواع آن صحبت کردیم، نوبت به راه‌های تشخیص و شناسایی رول لیبل است. چند روش ساده برای تشخیص اینکه برچسب خام، مخصوص چاپ انتقال حرارتی است یا چاپ حرارتی مستقیم وجود دارد.

روش اول: پوشش حرارتی مستقیم

پوشش شیمیایی که روی کاغذهای حرارتی مستقیم وجود دارد، تنها تفاوت میان کاغذها و لیبل‌های حرارتی مستقیم و لیبل‌های انتقال حرارتی است. پوشش این کاغذها، به صورت لایه‌ای از حباب‌های پیکسل هستند؛ زمانی که این پوشش در مقابل حرارت قرار می‌گیرد یا وقتی که پوشش سفید کاغذ برداشته می‌شود، این حباب‌ها شکسته می‌شوند. البته این شکست قابل دیدن با چشم انسان نیست و دیدن این پوشش با ذره‌بین بسیار دشوار است.

روش دوم: خراش دادن روی پوشش برچسب‌های حرارتی مستقیم

اگر کاغذها و فیلم‌های حرارتی مستقیم را خراش دهید، رنگ جایی که خراش پیدا کرده سیاه می‌شود. البته برخی از پوشش‌های مستقیم حرارتی دوام بالایی دارند به راحتی خراش نمی‌بینند.

روش سوم: گرما و پوشش برچسب‌های حرارتی مستقیم

یکی دیگر از راه‌های تشخیص برچسب‌های حرارتی مستقیم گرماست. کافی است به این لیبل‌ها حرارت وارد کرده و نتیجه آن را بررسی کنید. برای این کار می‌توانید با یک فندک این تست را انجام دهید. شعله فندک را به آرامی در کنار لیبل حرکت دهید به طوری که شعله به صورت مستقیم به برچسب نخورد و فقط نوک آن با کاغذ تماس داشته باشد. این برچسب‌ها در اثر حرارت دیدن، سیاه و کدر می‌شوند. در استفاده از این روش نکته‌های ایمنی را در نظر داشته باشید، این کار را در محیط و فضای باز و جایی که گاز یا مواد اشتعال‌زا نیستند انجام دهید.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم